Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Regnskab fra Coop viser fordobling af resultat

Foto: Fotograf Heidi Lundsgaard



Wednesday den 25 March 2015 kl. 09:30 af: Lise Møller Schilder

Coops årsregnskab viser, at den nye strategi 'sammen om bedre mad' har båret frugt. Coop fordobler derfor sit resultat før skat.

2014 har været et godt år for Coop. For selvom omsætningen kun er steget med 300 millioner kroner, har de 1217 butikker under de selvstændige forbrugsforeninger formået at fordoble deres samlede EBIT-resultat fra 235 millioner kroner i 2013 til 523 millioner kr. i 2014. Det skriver Coop i en pressemeddelelse.

Omsætningen er dog kun gået frem fra 44,4 milliarder til 44,7 milliarder. Men samlet set tegner der sig et positivt billede, mener bestyrelsesformand Lasse Bolander

- Med en ny strategisk retning, Sammen om bedre mad, med massiv vækst i antal medlemmer og med store investeringer i digitalisering og i moderniseringer af butikker, er det tilfredsstillende at konstatere, at vi er på rette vej med en fordobling af vores resultat, siger Lasse Bolander i en pressemeddelelse.

Flere fordele til medlemmerne

Coop valgte i 2014 at fokusere mere på medlemmerne, og det kan ses. Antallet af medlemmer er nemlig steget med 90.000, og der er nu 1,5 million medlemmer.

I løbet af 2014 har medlemmerne derfor fået udbetalt 201 millioner kr. i point, som kan anvendes til at betale varer med. Det er en stigning på 31 procent fra 153 millioner kr. året før.

Fremgang til flere kæder

Den strategi ser da også ud til at bære frugt, selv for et supermarked som Kvickly, der ellers aldrig har været i stand til at levere overskud. 

- Alle vores kæder har præsteret markant fremgang, og vi kan konstatere, at alle fem er på rette vej. Kvickly har præsteret sit bedste resultat nogensinde, ikke mindst i kraft af, at de Coop ejede varehuse for første gang giver samlet overskud, siger administrerende direktør Peter Høgsted og fortsætter:

- SuperBrugsen har fortsat sin fornemme udvikling med et resultat, der næsten er dobbelt så godt som året før. Dagli´Brugsen har på et marked i tilbagegang præsteret fremgang. Irma har igen løftet sin indtjening. Og Fakta, der i 2013 gav rekord-underskud, har forbedret den basale drift, men har stadig underskud.

Coop Danmark A/S – ekskl. brugsforeningerne - opnåede et EBIT-resultat på 329 millioner kroner mod 85 millioner kroner året før. Brugsforeningerne opnåede et EBIT-resultat på 194 millioner kroner mod 150 millioner kroner året før.
 

LÆS OGSÅ: Her er navnet på Coops hemmelige koncept



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD