Ekspert: Der er perspektiver i Dansk Supermarkeds satsning på mobilbetalinger
Dansk Supermarked har meget at vinde på satsningen med MobilePay. Især hvis den kan kobles sammen med et loyalitetskoncept, vil det batte, mener en ekspert.
Der kan være gode forretningsmæssige fordele for Dansk Supermarked i at satse på at udbrede betaling med mobiltelefonen via MobilePay til samtlige af dagligvarekoncernens butikker.
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked vil indføre mobilbetaling i alle butikker
Det mener Per Østergaard Jacobsen, der er ekstern lektor på Copenhagen Business School og tidligere har været konsulent for en stor international banks mobilsatsning på det engelske marked.
Han fremhæver først og fremmest muligheden for at spare penge på de mange transaktioner, som hver dag foretages i Dansk Supermarkeds butikker.
- Det kommer selvfølgelig an på, hvordan MobilePay prissætter det, men man kan sagtens forestille sig, at det er billigere at lave transaktioner med MobilePay end med dankortet, siger Per Østergaard Jacobsen til detailfolk.dk.
Umiddelbart vil MobilePay kunne opleves som hurtigere end kortbetaling. Det vil igen betyde en forbedring i ekspeditionstiden, og den travle forbruger vil opleve en hurtigere betjening - om end det er få sekunder.
Kan bygge relationer til kunderne
Han mener dog især, at der er perspektiver i, hvis man formår at koble det sammen med et loyalitetsprogram.
- Selvfølgelig kan betalingsdelen give noget, men hvis ikke de ved, hvem den der betaler er, så vil det bare være en transaktionsomkostning, som måske bliver lidt billigere for dem, men de vil ikke kunne bruge det til at bygge relationer, siger han.
Det kan de derimod, hvis de knytter det op på et loyalitetsprogram.
- Så kan de lave marketing og målrettet og relevant kommunikation til kunden den vej igennem. Det kan eksempelvis være en besked på telefonen om, at du kan få 10 procents rabat, hvis du handler på lørdag eller din yndlings rødvin er på tilbud indtil på fredag, forklarer Per Østergaard Jacobsen og understreger, at det kan være en stor fordel, fordi tilbudsaviser og de klassiske reklamekanaler i dag har en langt mindre effekt end tidligere. Samtidig kan denne kanal være med til at fastholde de store markedsføringstilskud som mange detailhandlere i dag modtager fra mærkevareindustrien.
Han understreger dog, at man ikke bør lave et loyalitetskoncept blot for at gøre det.
- Det skal være et ordentligt loyalitetskoncept og ikke sådan et hurtigt et, som vi har set hundredevis af i Danmark. Det skal være gennemarbejdet og have en værdi for brugeren, og det skal være det, der skal drive det, for så vil Dansk Supermarked også selv kunne få noget ud af det, siger Per Østergaard Jacobsen.
Han har tidligere her på detailfolk.dk slået på tromme for, at de danske detailkæder har misforstået ideen med loyalitetskoncepter.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Detailkæder misforstår ideen med kundeklubber
Perspektiver for resten af detailbranchen
Der er perspektiver i at integrere mobiltelefonen i flere dele af forretningen, mener Per Østergaard Jacobsen.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik havde 73 procent af befolkningen sidste år en smartphone. Mange har også taget MobilePay til sig. Appen benyttes ifølge Danske Bank af omkring to millioner danskere, og banken forventer en årlig aktivitet på 50 millioner betalinger og en omsætning på 12 milliarder kroner.
- Der er ingen tvivl om, at forbrugerne har taget det her til sig. Det ser vi også fra udlandet, hvor mobiltelefonen bliver et større omdrejningspunkt i forhold til kunden. Mobiletelefonen fungerer som en slags joystick til livet eller til kunden. Man kan betale, opsamle bonuspoint, optage lån og butikkerne kan involvere kunderne, siger Per Østergaard Jacobsen.
Han mener samtidig, at Dansk Supermarkeds satsning på MobilePay giver perspektiver for resten af detailbranchen.
- Det her kan være en gateway for resten af branchen. Dansk Supermarked har jo en stor markedsandel i Danmark, og det vil sige, at mange forbrugere vil blive mødt med den her mulighed og derefter vil begynde at efterspørge det i andre butikker, siger Per Østergaard Jacobsen til detailfolk.dk og slutter af med et godt råd:
- Lad nu ikke bare teknikken drive det. Tænk på, hvordan der kan skabes værdi for kunder – så skaber man også værdi for butikken!
LÆS OGSÅ: Krigen om mobil-betaling optrappes på brandvarmt marked
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter