Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ekspert: Der er perspektiver i Dansk Supermarkeds satsning på mobilbetalinger

Foto: Claus Sjödin



Friday den 13 March 2015 kl. 05:20 af: Freja Thorbech

Dansk Supermarked har meget at vinde på satsningen med MobilePay. Især hvis den kan kobles sammen med et loyalitetskoncept, vil det batte, mener en ekspert.

Der kan være gode forretningsmæssige fordele for Dansk Supermarked i at satse på at udbrede betaling med mobiltelefonen via MobilePay til samtlige af dagligvarekoncernens butikker.

LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked vil indføre mobilbetaling i alle butikker

Det mener Per Østergaard Jacobsen, der er ekstern lektor på Copenhagen Business School og tidligere har været konsulent for en stor international banks mobilsatsning på det engelske marked.

Han fremhæver først og fremmest muligheden for at spare penge på de mange transaktioner, som hver dag foretages i Dansk Supermarkeds butikker.

- Det kommer selvfølgelig an på, hvordan MobilePay prissætter det, men man kan sagtens forestille sig, at det er billigere at lave transaktioner med MobilePay end med dankortet, siger Per Østergaard Jacobsen til detailfolk.dk.

Umiddelbart vil MobilePay kunne opleves som hurtigere end kortbetaling. Det vil igen betyde en forbedring i ekspeditionstiden, og den travle forbruger vil opleve en hurtigere betjening - om end det er få sekunder.

Kan bygge relationer til kunderne

Han mener dog især, at der er perspektiver i, hvis man formår at koble det sammen med et loyalitetsprogram.

- Selvfølgelig kan betalingsdelen give noget, men hvis ikke de ved, hvem den der betaler er, så vil det bare være en transaktionsomkostning, som måske bliver lidt billigere for dem, men de vil ikke kunne bruge det til at bygge relationer, siger han.

Det kan de derimod, hvis de knytter det op på et loyalitetsprogram.

- Så kan de lave marketing og målrettet og relevant kommunikation til kunden den vej igennem. Det kan eksempelvis være en besked på telefonen om, at du kan få 10 procents rabat, hvis du handler på lørdag eller din yndlings rødvin er på tilbud indtil på fredag, forklarer Per Østergaard Jacobsen og understreger, at det kan være en stor fordel, fordi tilbudsaviser og de klassiske reklamekanaler i dag har en langt mindre effekt end tidligere. Samtidig kan denne kanal være med til at fastholde de store markedsføringstilskud som mange detailhandlere i dag modtager fra mærkevareindustrien.

Han understreger dog, at man ikke bør lave et loyalitetskoncept blot for at gøre det.

- Det skal være et ordentligt loyalitetskoncept og ikke sådan et hurtigt et, som vi har set hundredevis af i Danmark. Det skal være gennemarbejdet og have en værdi for brugeren, og det skal være det, der skal drive det, for så vil Dansk Supermarked også selv kunne få noget ud af det, siger Per Østergaard Jacobsen.

Han har tidligere her på detailfolk.dk slået på tromme for, at de danske detailkæder har misforstået ideen med loyalitetskoncepter.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Detailkæder misforstår ideen med kundeklubber

Perspektiver for resten af detailbranchen

Der er perspektiver i at integrere mobiltelefonen i flere dele af forretningen, mener Per Østergaard Jacobsen.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik havde 73 procent af befolkningen sidste år en smartphone. Mange har også taget MobilePay til sig. Appen benyttes ifølge Danske Bank af omkring to millioner danskere, og banken forventer en årlig aktivitet på 50 millioner betalinger og en omsætning på 12 milliarder kroner.

- Der er ingen tvivl om, at forbrugerne har taget det her til sig. Det ser vi også fra udlandet, hvor mobiltelefonen bliver et større omdrejningspunkt i forhold til kunden. Mobiletelefonen fungerer som en slags joystick til livet eller til kunden. Man kan betale, opsamle bonuspoint, optage lån og butikkerne kan involvere kunderne, siger Per Østergaard Jacobsen.

Han mener samtidig, at Dansk Supermarkeds satsning på MobilePay giver perspektiver for resten af detailbranchen.

- Det her kan være en gateway for resten af branchen. Dansk Supermarked har jo en stor markedsandel i Danmark, og det vil sige, at mange forbrugere vil blive mødt med den her mulighed og derefter vil begynde at efterspørge det i andre butikker, siger Per Østergaard Jacobsen til detailfolk.dk og slutter af med et godt råd:

- Lad nu ikke bare teknikken drive det. Tænk på, hvordan der kan skabes værdi for kunder – så skaber man også værdi for butikken!

LÆS OGSÅ: Krigen om mobil-betaling optrappes på brandvarmt marked



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD