Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Rapport: De vigtigste forbrugertrends i detailhandlen

Hvad enten det er i en fysisk butik eller via digitale kanaler, så handler shopping ikke længere blot om at tilfredsstille et materialistisk behov eller ønske; kunder søger at blive underholdt, overrasket og glædet i deres møde med detailhandel
Foto: detailfolk.dk



Afstemning

Er der generelt i den fysiske detailhandel nok fokus på service?

Ja, helt klart. God service har afgørende betydning for folks køb
 
Ja, men det betyder ikke så meget for kunderne
 
Nej, men hvis der var mere fokus, ville kunderne nok købe mere
 
Nej, og det har der aldrig været
 
Ved ikke
 

Om rapporten:

Future for Retail-rapporten er gennemført af forsknings- og rådgivningsvirksomheden Stylus i oktober 2015 på vegne af Visa Europe.

Rapporten identificerer nye tendenser og undersøgelser for at give indsigt i de styrende kræfter, der omformer verdens detailhandel og de nye modeller for ejerskabsudfordrende traditionelle detail-paradigmer.

Visa Europe er en teknologi- og betalingsvirksomhed, der ejes og drives af medlemsbanker og andre udbydere i 38 lande.

Kilde: Visa Europa

Thursday den 17 December 2015 kl. 15:07

Ny rapport om digital shopping-oplevelse viser en række nye tendenser, som forbrugerne globalt efterspørger.

Både globalt og herhjemme er detailhandlen under hastig forandring som følge af den øgede globalisering og digitalisering.

Nu viser en ny rapport, at sociale medier og smartphones har skabt nye tendenser i vores indkøbsvaner, som tydeligt kommer til udtryk på handelsdage som Black Friday og Cyber Monday.

De nye tal fra Visa i rapporten ’Future of Retail Report’ viser om handlen i danske netbutikker, at Cyber Monday er næsten lige så stor som Black Friday på nettet.

Tallene viser endvidere, at danskerne øgede handlen i danske netbutikker med en vækst på 29 procent i forhold til 2014, mens Cyber Monday havde en vækst på 35 procent i forhold til 2014.

De vigtigste forbrugertrends

Rapporten peger på de vigtigste forbrugertrends, som detailhandlerne bør være opmærksom på. Det er trends som omnichannel-shopping, de sociale mediers voksende betydning for købsprocessen og betydningen af mobil teknologi.

Rapporten ser også på de enkelte markeders demografi og digitale mætning gennem kriterier som udbredelsen af smartphones og kontaktløse betalingskort for at afgøre, hvilke lande der er bedst placeret i forhold til l fremtidens shoppingoplevelse.

LÆS OGSÅ: Ny leveringstrend booster netbutikker

Future for Retail-rapporten er gennemført af forsknings- og rådgivningsvirksomheden Stylus på vegne af Visa Europe. Rapporten identificerer følgende tre vigtige tendenser, der vil forme fremtiden for detailhandel (med Visas kommentar efter hvert af de tre punkter):
 

1) Kunderne ønsker en personlig shoppingoplevelse på tværs af alle berøringspunkter

Hvad enten det er i en fysisk butik eller via digitale kanaler, så handler shopping ikke længere blot om at tilfredsstille et materialistisk behov eller ønske; kunder søger at blive underholdt, overrasket og glædet i deres møde med detailhandel.

Folk vænner sig i stigende grad til algoritmer på de sociale medier, som lærer om deres præferencer og adfærd, så de kan tilbyde online-shoppere personlige anbefalinger. Forbrugerne ønsker nu den samme tilpassede oplevelse, når de handler i de fysiske butikker.
 

2) Der er stigende efterspørgsel efter sociale shopping oplevelser

I en tid hvor forbrugerne er mere socialt forbundne end nogensinde før, viser Visas undersøgelse, at integration af de sociale mediekanaler er afgørende for detailhandlen. Nutidens shoppere forventer, at de sociale medier integreres i hele deres shoppingoplevelse 'fra leg til betaling'.

Det første punkt i den nye shoppingoplevelse kan starte med interesse for et emne på Pinterest, hvilket leder forbrugeren videre til at se på produktet online, derefter til samtale med venner eller til læse anmeldelser af produktet andre steder på nettet, og til slut efter produktet er købt, lægger forbrugeren billeder af det på Instagram.
 
Der er sket et skifte i forbrugernes adfærd fra 'køb det nu' til 'hold/overvej/konsultér', når folk pauser deres køb for at opsøge vennernes udtalelser eller finde den bedste pris.

LÆS OGSÅ: Danskerne trodser nye trends - vil helst have discount 

3) Mobilteknologi har potentiale til at bygge bro mellem online- og offlinehandel

Den hastige vækst i antallet af smartphones gør det muligt for nutidens shoppere at forblive forbundet via sociale medier og dermed er potentialet skat for at nedbryde barriererne mellem en personlig digital oplevelse og fysisk-shopping, som i dag betyder, at de mest loyale kunder stadig er anonyme, når de går gennem butiksdørene. Beacon og Bluetooth-teknologier har potentialet til at identificere loyale kunder og sende dem meddelelser baseret på tidligere køb eller produkter, som de har i deres online indkøbskurv på det pågældende tidspunkt.
 
Mobilteknologi kan også forbedre betalingsoplevelsen med mobile salgssteder, der gør det muligt for salgsassistenter at bevæge sig væk fra en fast plads bag kassen og som gør det nemmere at snakke med og yde service til kunderne. Samtidig med bedre mobile betalingstjenester er betaling med kort hurtigere og mere praktisk end nogensinde tidligere.

LÆS OPFØLGNINGENOmnichannel: Ekspert efterlyser strategier fra butikker

LÆS OGSÅ: 10 trends alle detail-nørder bør holde øje med



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD