Rapport: De vigtigste forbrugertrends i detailhandlen
Afstemning
Om rapporten:
Future for Retail-rapporten er gennemført af forsknings- og rådgivningsvirksomheden Stylus i oktober 2015 på vegne af Visa Europe.
Rapporten identificerer nye tendenser og undersøgelser for at give indsigt i de styrende kræfter, der omformer verdens detailhandel og de nye modeller for ejerskabsudfordrende traditionelle detail-paradigmer.
Visa Europe er en teknologi- og betalingsvirksomhed, der ejes og drives af medlemsbanker og andre udbydere i 38 lande.
Kilde: Visa Europa
Ny rapport om digital shopping-oplevelse viser en række nye tendenser, som forbrugerne globalt efterspørger.
Både globalt og herhjemme er detailhandlen under hastig forandring som følge af den øgede globalisering og digitalisering.
Nu viser en ny rapport, at sociale medier og smartphones har skabt nye tendenser i vores indkøbsvaner, som tydeligt kommer til udtryk på handelsdage som Black Friday og Cyber Monday.
De nye tal fra Visa i rapporten ’Future of Retail Report’ viser om handlen i danske netbutikker, at Cyber Monday er næsten lige så stor som Black Friday på nettet.
Tallene viser endvidere, at danskerne øgede handlen i danske netbutikker med en vækst på 29 procent i forhold til 2014, mens Cyber Monday havde en vækst på 35 procent i forhold til 2014.
De vigtigste forbrugertrends
Rapporten peger på de vigtigste forbrugertrends, som detailhandlerne bør være opmærksom på. Det er trends som omnichannel-shopping, de sociale mediers voksende betydning for købsprocessen og betydningen af mobil teknologi.
Rapporten ser også på de enkelte markeders demografi og digitale mætning gennem kriterier som udbredelsen af smartphones og kontaktløse betalingskort for at afgøre, hvilke lande der er bedst placeret i forhold til l fremtidens shoppingoplevelse.
LÆS OGSÅ: Ny leveringstrend booster netbutikker
Future for Retail-rapporten er gennemført af forsknings- og rådgivningsvirksomheden Stylus på vegne af Visa Europe. Rapporten identificerer følgende tre vigtige tendenser, der vil forme fremtiden for detailhandel (med Visas kommentar efter hvert af de tre punkter):
1) Kunderne ønsker en personlig shoppingoplevelse på tværs af alle berøringspunkter
Hvad enten det er i en fysisk butik eller via digitale kanaler, så handler shopping ikke længere blot om at tilfredsstille et materialistisk behov eller ønske; kunder søger at blive underholdt, overrasket og glædet i deres møde med detailhandel.
Folk vænner sig i stigende grad til algoritmer på de sociale medier, som lærer om deres præferencer og adfærd, så de kan tilbyde online-shoppere personlige anbefalinger. Forbrugerne ønsker nu den samme tilpassede oplevelse, når de handler i de fysiske butikker.
2) Der er stigende efterspørgsel efter sociale shopping oplevelser
I en tid hvor forbrugerne er mere socialt forbundne end nogensinde før, viser Visas undersøgelse, at integration af de sociale mediekanaler er afgørende for detailhandlen. Nutidens shoppere forventer, at de sociale medier integreres i hele deres shoppingoplevelse 'fra leg til betaling'.
Det første punkt i den nye shoppingoplevelse kan starte med interesse for et emne på Pinterest, hvilket leder forbrugeren videre til at se på produktet online, derefter til samtale med venner eller til læse anmeldelser af produktet andre steder på nettet, og til slut efter produktet er købt, lægger forbrugeren billeder af det på Instagram.
Der er sket et skifte i forbrugernes adfærd fra 'køb det nu' til 'hold/overvej/konsultér', når folk pauser deres køb for at opsøge vennernes udtalelser eller finde den bedste pris.
LÆS OGSÅ: Danskerne trodser nye trends - vil helst have discount
3) Mobilteknologi har potentiale til at bygge bro mellem online- og offlinehandel
Den hastige vækst i antallet af smartphones gør det muligt for nutidens shoppere at forblive forbundet via sociale medier og dermed er potentialet skat for at nedbryde barriererne mellem en personlig digital oplevelse og fysisk-shopping, som i dag betyder, at de mest loyale kunder stadig er anonyme, når de går gennem butiksdørene. Beacon og Bluetooth-teknologier har potentialet til at identificere loyale kunder og sende dem meddelelser baseret på tidligere køb eller produkter, som de har i deres online indkøbskurv på det pågældende tidspunkt.
Mobilteknologi kan også forbedre betalingsoplevelsen med mobile salgssteder, der gør det muligt for salgsassistenter at bevæge sig væk fra en fast plads bag kassen og som gør det nemmere at snakke med og yde service til kunderne. Samtidig med bedre mobile betalingstjenester er betaling med kort hurtigere og mere praktisk end nogensinde tidligere.
LÆS OPFØLGNINGEN: Omnichannel: Ekspert efterlyser strategier fra butikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter