Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Jysk sætter digitale kompetencer på skoleskemaet

Foto: Jysk



Thursday den 6 April 2017 kl. 10:40 af: Dennis Clausager

Eleverne hos Jysk kan se frem til en helt ny form for indlæring de kommende år. Skolebænken skal nu være mere digital.

Det at drive butik handler ikke længere bare om at disponere korrekt, tage sig godt af kunderne og have styr på drift og økonomi. Den digitale udvikling stiller nye krav til fremtidens købmand, og nu går Jysk nye veje for at sikre eleverne de rette kompetencer.

Fra lommeregner til digitalisering

Hos Jysk har den mangeårige uddannelsesleder, Jørgen Olsen, fulgt udviklingen tæt og han konstaterer, at elevernes forventninger til virksomhederne ikke bliver mindre i disse år.

- Hos Jysk Academy vil vi selvfølgelig gerne følge med tiden, og de unge flytter sig hele tiden og stiller større krav til den virksomhed, de vælger at tage deres elevuddannelse hos, fortæller Jørgen Olsen, og fortsætter.

- Når man tænker tilbage i tiden, skulle man tage lommeregnerne frem, når der stod økonomi på skoleskemaet, men den tid er ovre. I dag handler det om, at de unge bruger mobilen og nettet, som altid er lige ved hånden, lyder det fra Jørgen Olsen.

Undervisning i videoproduktion

I løbet af efteråret vil alt undervisningsmateriale være tilgængeligt i en 100% digital udgave, og som noget nyt vil eleverne få undervisning i videoproduktion. Alt dette sker i samarbejde med kædens erhvervsskolepartner.

- Sammen med vores professionelle erhvervsskolepartner, Tradium i Randers, arbejder vi hos JYSK Academy på at sikre en løbende digitalisering, og det gælder både undervisningsmateriale, test og videndeling, som alt sammen bliver tilgængeligt online, og praktiske fag som videoproduktion, der kan bruges til at gøre deres fagprøve levende, forklarer Jørgen Olsen.

LÆS OGSÅ: Blogger: Der skal fokus på uddannelse af fremtidens købmænd

Ny form for læring

Hos erhvervsskolepartneren Tradium mener man, at det er nødvendigt at skabe en helt ny form for indlæring.

- Hos Tradium handler digitalisering ikke bare om at sætte strøm til undervisningen, men om at skabe nogle helt nye rammer for læring siger Lars Michael Madsen, der er direktør for Tradium.

- Vi oplever, at vi med den øgede brug af digitale undervisningsformer øger motivationen hos eleverne, samtidig med at der er flere muligheder for at give feedback, videndele og ikke mindst samarbejde på tværs. De kompetencer er vigtige at lære eleverne i en virksomhed som JYSK, hvor medarbejderne eksempelvis skal videndele og samarbejde på tværs af butikker og landegrænser, lyder det fra direktøren, der fortsætter.

- De digitale teknologier er blevet faste arbejdsredskaber på store dele af arbejdsmarkedet, også i detailhandlen, og vores mål er at klæde eleverne på med de kompetencer, der bliver efterspurgt nu og i fremtiden. Efterspørgslen efter medarbejdere med stærke digitale kompetencer stiger støt. Det er ikke bare en modedille, men et element, der både giver et læringsløft og en mere effektiv virksomhed, slår Lars Michael Madsen afslutningsvis fast.

Allerede nu er 124 elever i gang med at lave deres eksamensprojekter og fagprøver, og de første har allerede afleveret deres opgaver i en videoudgave. Jysk har i det videre arbejde med elevuddannelserne også stort fokus på e-handel, hvor eleverne skal kunne se sammenhængen mellem e-handel og en fysisk Jysk-butik.

LÆS OGSÅ: Blogger: Detailbranchen bør stå sammen om elevuddannelser



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD