Blogger: Der skal fokus på uddannelse af fremtidens købmænd

Peter Skjold Mogensen er lektor på Cph Business og ny blogger på detailfolk.dk
Et nyt medlem i blogpanelet på detailfolk.dk mener, at det haster med at få afdækket, hvad fremtidens e-købmænd skal kunne. Lektor på Cph Business, Peter Skjold Mogensen, byder op til dialog mellem parterne.
Der mangler klarhed over, hvad fremtidens e-købmænd skal besidde af kompetencer for at sikre, at uddannelsessystemet kan tilbyde et målrettet forløb til de kommende generationer af e-handlere.
Det mener lektor på Cph Business, Peter Skjold Mogensen, som vi byder velkommen som medlem af blogpanelet på detailfolk.dk.
Peter er lektor på Copenhagen Business Academy med speciale inden for afsætningsøkonomi og detailhandel. Peter har flere års erfaring inden for detailhandel, både som leder og i forhold til uddannelse, hvor Peter har udviklet og undervist på en lang række uddannelser med fokus på detailhandel.
Peter har derudover etableret RetailBooks, der er et specialforlag til detailhandlen, og er ligeledes
involveret i Forskningsprojektet Retail Reinvented, hvis formål er at klarlægge detailhandlens udfordringer og forsøge at komme med mulige løsningsforslag.
HTML eller købmandsnørder?
Peter Skjold Mogensen slår i blogindlægget fast, at det haster med at få afklaret, hvilke kompetencer en e-købmand egentlig skal besidde. Og her er det, ifølge Peter Skjold Mogensen, e-butikkerne, der, sammen med uddannelsesinstitutionerne, må sætte sig sammen og få gang i behovsafdækningen.
- Når man følger den igangværende debat omkring uddannelsesbehovet, er det meget tydeligt, at der endnu ikke er klarhed over, hvad der egentlig skal uddannes til, lyder det fra Peter Skjold Mogensen i indlægget, der videre spørger:
- Skal der f.eks. uddannes flere HTML og CSS nørder, eller skal der uddannes traditionelle købmænd med fokus på visuel identitet og med en begrænset digital profil?
Samfundsmæssig opgave
Udover at uddannelsesinstitutioner og virksomheder har et ansvar, er det i høj grad også samfundets opgave at sikre, at vi får skabt den rette uddannelse, mener Peter Skjold Mogensen.
- Det er gennem kompetente og veluddannede medarbejdere, at e-handlen skal sikre sin fortsatte vækst og dermed styrke sin konkurrencemæssige position, både nationalt og internationalt, hvilket synliggør vigtigheden af uddannelse. Der er derfor tale om en samfundsmæssig opgave, der bør have topprioritet, lyder det fra Peter Skjold Mogensen.
LÆS HELE BLOGINDLÆGGET HER >
LÆS OGSÅ: Detailbranchen bør stå sammen om elevuddannelser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops