Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Irma-ikon i Gurubogen: Syv værktøjer til at lykkes som leder

Foto: PR-foto



Irma-ikon i Gurubogen: Syv værktøjer til at lykkes som leder

I GURUBOGEN har 100 af verdens førende iværksættere og ledere ordet. De skriver jordnært og uhøjtideligt om innovation, iværksætteri og autentisk ledelse.

Du kan blandt andet blive klogere på, hvorfor idéer slet ikke er så vigtige, som vi går og tror, og hvorfor vi skal droppe snakken om at være forandringsparate og i stedet blive forandringsskabende. Derudover er der konkrete råd til organisationer i alle faser af deres udvikling – en palette af måder at sikre innovation og innovationskulturen på, samt kvalificerede forslag til, hvordan du arbejder med din autenticitet som leder og menneske.

GURUBOGEN er redigeret og sat sammen af serie-iværksætter, foredragsholder og innovationsrådgiver Jonathan Løw. Den udkommer den 15. november 2016.

Læs meget mere på www.gurubogen.dk
 

Tuesday den 15 November 2016 kl. 06:00 af: Dennis Clausager

Den tidligere Irma-direktør, forfatter og nu foredragsholder, Alfred Josefsen, kommer i Gurubogen med syv konkrete råd til at lykkes som leder.

Alfred Josefsen er manden, der revitaliserede Irma-navnet og skabte vækst i en underskudsgivende kæde, som havde svært ved at finde ståstedet i en forandret dagligvarebranche, hvor discount var blevet det nye sort.

Irma-direktøren tiltrådte topposten i 1999 og blev i løbet af sin 13-årige ansættelse ansigtet på Irmas turn around og fremfor alt på den kultur- og ledelsesforandring, som kunderne og medarbejderne oplevede. Alfred Josefsen blev årets leder i 2003. Han udgav i 2004 ledelsesbogen ‘Kære Irma – it's all about people!’

Siden Alfred Josefsen i 2012 sagde farvel og tak til Coop-ledelsen i protest mod sammenlægningen af Irmas hovedkontor med Coops øvrige kæder, har han drevet konsulent- og foredragsvirksomhed. Han sidder derudover i flere bestyrelser.

Vi bringer her et uddrag af Alfred Josefsens bidrag til Gurubogen. Han skriver blandt andet:

Ledelse kan defineres gennem to fænomener. Dels handler ledelse om at skabe bedre resultater gennem andre. Og dels skal der ske noget, som ellers ikke ville være sket. Punktum! – Alfred Josefsen i Gurubogen

Ledelse i yderste led

Under overskriften ”Ledelse i yderste led”, skitserer Alfred Josefsen i Gurubogen, hvilke forudsætninger der skal være på plads for at udøve den type ledelse, der understøtter det yderste led.
Med det mener han, at ledelsesindsatsen skaber mere værdi, end der opsluges i det yderste led i organisationen - eksempelvis på butiksgulvet i butikken. Alfred Josefsen kommer samtidig med egne definitioner af, hvad ledelse i grunden egentlig er, og hvordan man udøver denne ”kunstart”.

Uddrag fra Alfred Josefsens bidrag i Gurubogen:

Ledelse består i at få folk til at gøre det, de ikke ville gøre af sig selv. Hvis folk alligevel ville have gjort det, som lederen får dem til at gøre, så kan man jo i bedste fald tale om ”ligegyldig ledelse” eller ”ubetydelig ledelse”.

Den særlige ”ledelses-kunstart” består derfor i at få folk/medarbejdere til at gøre noget andet. Og det andet kan man jo opnå gennem pres, tvang, kontrol, trusler, sanktioner, kommandoer, direktiver, ordrer, eller man kan opnå det gennem motivation, anerkendelse, den gode mening, involvering, deltagelse, medinddragelse, glæde og en del andre positive aspekter.

Af mange grunde virker gulerødder bedre end pisk i Danmark. Vi er mere styrede af at opnå og realisere visionære drømme end at flygte fra de onde. Det er en helt usædvanlig stærk og fantastisk egenskab, som kendetegner danskere. Og det er lige præcis årsagen til, at ledelse kan foregå på et langt mere intelligent, menneskeligt, personligt grundlag på vore koordinater, end så mange andre steder hvor de naturgivne forudsætninger er anderledes.

Vi har medarbejdere, fordi vi ikke kan nå at gøre det hele selv. Disse medarbejdere er dem, som leverer de egentlige resultater. Vi skal ledelsesmæssigt skabe de bedst mulige rammer for, at medarbejderne kan levere. Det er opgaven. Det er i al sin enkelhed ledelsesopgaven. Hverken mere eller mindre.

Det er opgaven i den lille virksomhed med fire medarbejdere. Og det er opgaven hos en af verdens største arbejdsgivere, nemlig ISS med mere end halv million medarbejdere. Værdien leveres i yderste led. Opgaven handler om at få yderste led til at levere.


Syv værktøjer til at lykkes med ledelse

Men hvordan får man så det yderste led til at levere bedre, spørger Alfred Josefsen retorisk i bogen. For den tidligere Irmadirektør handler det både om at gøre medarbejderne klogere, gladere, mere energiske og initiativtagende. Men det handler også om at få dem til at leve efter værdier og etiske rammer, der sikrer, at de bliver mere harmoniske og i bedre livsbalance. De rammer er det vigtigt, at lederen bidrager til, og Alfred Josefsen anbefaler, at ledere, der vil lykkes med opgaven, benytter syv konkrete værktøjer.

Uddrag fra Alfred Josefsens bidrag i Gurubogen:

Lederen er sit personlige ledelsesværktøj. Det er det, der gør ledelse autentisk og derfor nytter det ikke noget kun at operere med færdigsyede managementkoncepter, standardiserede ledelsesmetoder og kvantitative modeller. Ledelse er det personlige samspil, medspil og modspil mellem personer og personligheder. Ledelse er det relationsbårne og det kommunikative mellem mennesker.

Ledelsesopgaven består som nævnt af at skabe forbedring og udvikling inden for de fem nævnte medarbejderkompetencer.

Hvis man lykkes med disse, vil man lykkes som leder. For at lykkes bør lederen trække på følgende syv ledelsesværktøjer:

1. Passion og mening: At få medarbejderne til at danne sin egen mening med arbejdet og leve sig ind i en mere interessebetonet tilgang til jobbet.

2. Tillid og tryghed: At skabe fundamentet under en gensidig tiltro mellem menneskene, uanset rang og position, samt at skabe den basale tryghed, som bevirker, at alle kan færdes mere ubekymrede, være sig selv og bruge minimal energi på angst, tvivl, usikkerhed, nervøsitet, frygt, og panik.

3. Fighterlyst og sammenhold: At skabe samarbejde i tredje potens. Altså at skabe fællesskab, holdånd og sejrsstemning som konkurrencemønstrene i holdsport.

4. Anerkendelse og respekt: Ydmygt at anerkende medarbejdernes indsatser, præstationer og personlighed på linje med resultater og respektere medarbejderne ikke blot i rollen som medarbejder - men som menneske.

5. Delegering og empowering: At skabe træningsbaner og læringsrum for udvikling af færdigheder og selvtillid, idet mennesker nu en gang bedst udvikles gennem vanskeligere og mere komplicerede opgaver end dem, man plejer at kunne magte.

6. Mod og psyke: At skabe rum til at begå fejl og turde tro på, at et positivt mindset bidrager til bedre løsninger.

7. Mål og ambitioner: At stille krav, mål, drømme og visioner på et højt niveau.

Passion, tryghed, fighterlyst og mod kommer ikke ud af en ”ledelsesmaskine”. Det kan komme ud af lederens daglige ledelsesadfærd. Og ledelsen skal selvfølgelig trække på sine erfaringer og personlige kompetencer. Lederen skal kommunikere, koordinere, kontrollere, kvantificere. Lederen skal lave budgetter, rapportere og eksekvere. Lederen skal holde møder, seminarer og strategikonferencer. Og fremfor alt skal lederen drive det personlige lederskab. Være tilstede, være nærværende, være til rådighed. Være på afstand. Være usynlig. Være tilstedeværende uden at være fysisk tilstede.

Det er sundt at vurdere organisationens kraft i yderste led og definere denne kraft som ledelseskraft. Det er jo først, når organisationen møder markedet, konkurrenterne og kunderne, at man kan vurdere, hvorvidt organisationen lykkes. Indtil dette sker, er alting kun tanker, planer og mellemregninger. En masse papirer og travle folk, som har gang i meget arbejde. Men tankerne, planerne, mellemregningerne, papirerne og de travle folk giver kun mening, hvis det gør organisationen stærkere i yderste led.

Som nævnt kan man lykkes i yderste led gennem piskeslag eller gulerødder. Gennem magt, frygt, kontrol og tvang eller gennem glæde, lyst, nysgerrighed og passion. Magt, frygt, kontrol og tvang er stadig gangbar mønt, hvilket kan undre, eftersom INGEN bliver bedre af at blive udsat for disse handlingslammende og begrænsende adfærdsreguleringer.

Tværtimod. Ledelse baseret på de særlige fordele og muligheder vi har i Danmark kan fjerne meget af den friktion, som skyldes intern splid, uendelige magtkampe, ansvarsforflygtigelse, ligegyldighed, procedurerytteri, benspænd og chikaner af forskellige art.

Vi vil være på vej hen til……………. vores fremtid. Der, hvor glæden er en del af arbejdslivet. Hvor lysten driver værket. Hvor nysgerrighed holder organisationen agil og innovativ. Og hvor man kan arbejde med noget, som er vigtigt, interessant og sjovt. Ligesom vores andre passioner. Det er der, virksomheder lykkes. Det er der, medarbejdere lykkes. Det er der, ledelsen lykkes. Det er der, Danmark lykkes. Det er der, hvor arbejdslivet ikke blot er godt og udviklende. Det er der, hvor de bedste resultater skabes. Det er der, hvor tingene er mere almindelige end komplicerede. Hvor det er naturligt i stedet for iscenesat. Hvor man spiller rollen som sig selv og ikke en påtaget rolle.

…………………… autentisk ledelse. Det er svaret. Hvad var spørgsmålet?


Gurubogen udkommer den 15. november. Den samler 100 forskellige profilers tanker, erfaringer og gode råd om ledelse, innovation og iværksætteri. På detailfolk.dk sætter vi i disse uger fokus på bogen og bringer uddrag fra den op til udgivelsesdatoen.

LÆS OGSÅ: Mikkel Grene i Gurubogen: Topstyret ledelse er passé
LÆS OGSÅ: Redaktør: Årets mest oplagte bog for alle der arbejder med detail
LÆS OGSÅ: Paradis Is-stifter i Gurubogen: Velfærdssamfundet avler lønmodtagere fremfor iværksættere
LÆS OGSÅ: Johan Bülow i Gurubogen: Jeg er vildt ambitiøs som far, ægtemand og leder
LÆS OGSÅ: Populær foredragsholder i Gurubogen: Udnævn dig selv til chef for innovation
 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD