Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Populær foredragsholder i Gurubogen: Udnævn dig selv til chef for innovation

Foto: PR-foto



Populær foredragsholder i Gurubogen: Udnævn dig selv til chef for innovation
Torben Wiese

I GURUBOGEN har 100 af verdens førende iværksættere og ledere ordet. De skriver jordnært og uhøjtideligt om innovation, iværksætteri og autentisk ledelse.

Du kan bl.a. blive klogere på, hvorfor idéer slet ikke er så vigtige, som vi går og tror, og hvorfor vi skal droppe snakken om at være forandringsparate og i stedet blive forandringsskabende. Derudover er der konkrete råd til organisationer i alle faser af deres udvikling, en palette af måder at sikre innovation og innovationskulturen på, samt kvalificerede forslag til, hvordan du arbejder med din autenticitet som leder og menneske.

GURUBOGEN er redigeret og sat sammen af serie-iværksætter, foredragsholder og innovationsrådgiver Jonathan Løw og udkommer den 15. november 2016.

Læs meget mere på www.gurubogen.dk
 

Monday den 7 November 2016 kl. 06:10 af: Dennis Clausager

En af Danmarks mest populære foredragsholdere og dobbelt bestsellerforfatter giver i Gurubogen gode råd om vaner, innovation og forandringsledelse.

Torben Wiese er en af landets mest populære undervisere og foredragsholdere, og han er forfatter til de to bestsellerbøger ”Bryd vanen og nå dine mål” og ”Bøj fisken mens den er frisk”. Torbens humoristiske, skæve og inspirerende måde at få skabt selvindsigt og bevidsthed om vaners betydning i hverdagen, har gjort ham til Danmarks ukronede vanebryder-konge. Torben Wiese har gennem sin lange karriere undervist, inspireret og begejstret flere tusinde mennesker, heriblandt en række detailkæder.

Vi bringer her et uddrag af Torben Wieses bidrag til Gurubogen.

”Det, der har bragt jer derhen, hvor I er i dag, bringer jer ikke derhen, hvor I gerne vil” - Torben Wiese i Gurubogen

Forandringsskabende - ikke blot forandringsparat

I en verden hvor det nye buzz-word ”disruption” er blevet hverdag for mange brancher og virksomheder, mener Torben Wiese, at der allerede nu er nogen, der overvejer at tage ens virksomheds plads eller decideret udrydde den. Så hvis der i virksomheden ikke stilles krav om innovativ adfærd, så er spørgsmålet ifølge Torben Wiese ikke kun, om man står på ”den truede liste” nu, men hvornår man kommer til det!

Uddrag fra Torben Wieses bidrag i Gurubogen:

Har du hørt, at du skal være ”forandringsparat og innovativ” - og tænkt ”Åh nu igen!” Det er dine vaner, der taler. Se her, hvordan du bryder vanerne og når dine mål.”

”Det eneste konstante er forandringen,” sagde den græske filosof Heraclitus for mere end 2.500 år siden. I dag er det mere sandt end nogen sinde før - og samtidigt kommer det aldrig til at gå så langsomt, som det gør i dag!

Som organisation, leder, medarbejder og som privat menneske kan vi være sårbare over for forandringer, men de præsenterer samtidig muligheder for at nå højere, lykkeligere og bedre mål - nemmere, sikrere og hurtigere og den bedste måde ikke at sakke bagud, men at løbe forrest.

Vi håndterer typisk forandringer på én af tre måder:
1) Organisationen lader stå til - man gør intet og opdager ikke engang nye muligheder/trusler.
2) Organisationen får ”hjulpet ændring” - nye situationer tvinger os til handling, men på bagkant.
3) Organisationen skaber løbende ”frivillige” forandringer. Alle er innovative på forkant, er vågne, åbne, ydmyge over for egen succes og ser forandringer som en mulighed for at bevare det gode, opnå vækst og mål og som et middel til ikke at ende i uønskede situationer.


I en forandrende tid skaber de ”frivillige” den sikreste og stærkeste konkurrencemæssige organisation, hvor man er forandringsskabende i stedet for blot forandringsparat.

Er I også truede?

U
anset, hvor meget på forkant vi er og lige meget, hvor gode produkter, ydelser og priser vi mener vi har, så er der allerede nu nogen eller noget, der pønser på at udrydde os og tage vores plads.

S
pørgsmålet er ikke kun, om I står på listen nu, men hvornår I kommer til det?

For det gør vi alle, hvis vi ikke målrettet stiller krav om en innovativ adfærd hos samtlige medarbejdere, der hver især skal lære at tænke som ledere af innovation.

Hjernen elsker vaner

Når man taler innovation og forandringsledelse er vaner, ifølge Torben Wiese, den største hindring mod at lykkes. Det skyldes, at hjernen elsker vaner, fordi vaner sparer energi og giver en følelse af tryghed, når vi ”gør som vi plejer”. Så uagtet, at det ifølge forfatteren er helt naturligt, at søge tryghed i vaner, så er det afgørende at være opmærksom på dette i arbejdet med forandring. Derfor har Torben Wiese udarbejdet nedenstående model med fire vanearketyper, der kan hjælpe i arbejdet med at vurdere virksomhedens muligheder og konsekvenser af sammensætningen i teamet.

Uddrag fra Torben Wieses bidrag i Gurubogen:

De 4 vanearketyper
Lidt karikeret arbejder vi her med fire arketypers måde at se og tilgå forandringer på. Hvilken type er du, og hvilke har I flest af i jeres organisation - og hvad er mulighederne eller konsekvenserne af dette?


1. Den bagstræberiske: Ser forandringer som et onde og er i direkte opposition - kommer ikke på nye ideer.
2. Skeptikeren: Er tilskuer, tænker statisk og reagerer mest - men ikke nødvendigvis modarbejdende. Kommer måske med nye ideer, men mest til egen fordel.
3. Den konstruktive: Søger mulighederne i det nye, udnytter og implementerer det nye. Kommer på ideer og forandringsforslag, også for helheden - og er god til at følge dem til dørs.
4. Udvikleren: Ser forandringer som en nødvendighed, skaber dem, tænker nyt - er innovativ - har mange nye bolde i luften, men griber dem dog ikke altid.


Det, der har bragt jer derhen, hvor I er i dag, bringer jer ikke derhen, hvor I gerne vil. Derfor er et af de vigtigste konkurrenceparametre, at I har evnen og motivationen til at tænke nyt og håndtere forandringer godt.

Konkurrenterne leverer også gode produkter og services, så kunderne køber der, hvor de mærker en åbenhed over for det nye og hos dem, som tænker nyt til kundens og medarbejdernes fordel. Derfor ønsker vi det rette mix af ledere og medarbejdere i organisationen og sandsynligvis overvejende de Konstruktive og Udviklere, og lad så bare de andre typer søge over til konkurrenterne - men det gør de nok ikke!

Dette betyder dog ikke, at alt nyt er godt, og at vi blot hovedløst skal sige “ja” til alt nyt og til alle nye ideer. Det, at have en sund skepsis og ind imellem sige “nej”, har absolut indimellem også sin værdi. Men uanset, om vi siger mest “ja” eller “nej”, skal vi altid vurdere, om det blot er blevet et vanemønster, der måske føles trygt for os som medarbejdere eller organisationen, og om dette mønster giver ægte tryghed i en forandrende tid, eller om det med fordel burde ændres.

”Vaner har lange rødder” siger et kinesisk ordsprog, og sandt er det, at det kan være svært at ændre noget, der føles godt - og som nævnt, så er alt “nyt” jo heller ikke nødvendigvis godt nyt. Derfor er det så vigtigt at have vores mål, visioner og drømme for øje, så vi kæmper sammen og holder fast i, at vi både kan og skal ændre og justere os. Eller som de gamle indianere sagde: Hvis din hest er død, så stå af!

Tillykke, du er derfor hermed udnævnt til chef for forandringer og innovation - store som små - det er dem og dig, vi har brug for.

Gurubogen udkommer den 15. november. Den samler 100 forskellige profilers tanker, erfaringer og gode råd om ledelse, innovation og iværksætteri. På detailfolk.dk sætter vi i disse uger fokus på bogen og bringer uddrag fra den op til udgivelsesdatoen.

LÆS OGSÅ: Johan Bülow i Gurubogen: Jeg er vildt ambitiøs som far, ægtemand og leder
LÆS OGSÅ: Mikkel Grene i Gurubogen: Topstyret ledelse er passé
LÆS OGSÅ: Paradis Is-stifter i Gurubogen: Velfærdssamfundet avler lønmodtagere fremfor iværksættere
LÆS OGSÅ: Redaktør: Årets mest oplagte bog for alle der arbejder med detail 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD