Johan Bülow i Gurubogen: Jeg er vildt ambitiøs som far, ægtemand og leder
Om Gurubogen
I GURUBOGEN har 100 af verdens førende iværksættere og ledere ordet. De skriver jordnært og uhøjtideligt om innovation, iværksætteri og autentisk ledelse.
Du kan blandt andet blive klogere på, hvorfor idéer slet ikke er så vigtige, som vi går og tror, og hvorfor vi skal droppe snakken om at være forandringsparate og i stedet blive forandringsskabende. Derudover er der konkrete råd til organisationer i alle faser af deres udvikling – en palette af måder at sikre innovation og innovationskulturen på samt kvalificerede forslag til, hvordan du arbejder med din autenticitet som leder og menneske.
GURUBOGEN er redigeret og sat sammen af serie-iværksætter, foredragsholder og innovationsrådgiver Jonathan Løw. Den udkommer den 15. november 2016.
Læs meget mere på www.gurubogen.dk
Bliv klogere på, hvorfor den ambitiøse lakridsguru mener, at Bornholm er et iværksættermekka, og hvordan Årets Leder 2014 med ild i øjnene viser følelser som en del af autentisk ledelse.
Hvis nogen tilbage i 2007 havde spået, at en 23-årig iværksætter fra Bornholm på bare en håndfuld år, ville skabe en solid millionsucces med internationalt afsæt, var der ikke mange, der havde troet på det. Og indeholdt spådommen begrebet gourmetlakrids som forretningsidé, ville endnu færre nok have bevaret troen.
Men så kendte de nok heller ikke Johan Bülow og iværksætterens passion og vilje.
I Gurubogen, der udkommer i midten af november, tager redaktøren, Jonathan Løw, selv en snak med Johan Bülow om ledelse, passion og iværksætteri. Jonathan Løw spørger blandt andet ind til, hvordan man kan overføre sin passion til alle medarbejdere, men kommer også rundt om autentisk ledelse og balancen mellem at agere som leder og iværksætter.
Vi bringer her et uddrag af interviewet med Johan Bülow i Gurubogen.
”Fokus på kvalitet er i mine øjne fuldstændig afgørende for, at man lykkes som iværksætter”
- Johan Bülow i Gurubogen
Bornholm som iværksættermekka
Johan Bülow er opvokset i et iværksætterhjem, hvilket naturligt har præget ham. Han mener generelt, at Bornholms iværksættermiljø har været afgørende for hans succes. Og det beder Jonathan Løw lakridsguruen om at fortælle lidt mere om.
Uddrag fra interviewet med Johan Bülow i Gurubogen:
”Som barn voksede jeg op i noget, man på mange måder kunne kalde et iværksættersamfund. Tæt på mit barndomshjem lå der et mikrobryggeri, en chokoladefabrik, et ismejeri, en bolsjefabrik og et glaspusteri. Derudover voksede jeg op med en mor, der er ét af de mest entreprenante mennesker, jeg kender.
Allerede som 16-årig lånte min mor penge af sin far til at åbne en grillbar i Aarhus. Derefter kastede hun sig over et glaspusteri, og lige nu har hun gang i en perleproduktion i Ghana. Hun har altid inspireret mig enormt meget, og min mor har givet mig kærligheden til iværksætteri som en måde, man kan udleve både sit legebarn og sine drømme.”
Jonathan Løw: ” Bornholm som et iværksættermekka simpelthen! Det var ikke blot i præcis den gade, du voksede op, eller hvad? Hva’ med din folkeskole eksempelvis - udklækkede den også iværksætterspirer?”
” Ja, det gjorde den faktisk. Nu skal du få nogle vilde facts fra Johans folkeskole! På min lille skole med cirka 150 elever, så udklækkede tre årgange en lakridsfabrik, restauranten Kadeau (som er kåret til én af verdens 50 bedste restauranter, red.), sangerinden Aura samt iværksætteren Nicolas Michaelsen, der står bag virksomheden Airhelp, der af CNN er udpeget til én af verdens 30 mest lovende nye virksomheder.
Jeg tror, det skyldes, at når man vokser op på Bornholm, så har man rigtig meget lyst til at udmærke sig efterfølgende. Dvs. gøre det godt som øboer. Derudover gør sådan et lille øsamfund, at der opstår én eller anden mærkelig form for selvjustits, når det kommer til produkternes kvalitet. Dermed mener jeg, at hvis man virkelig laver et lorteprodukt, men forsøger at overbevise omverdenen om, at det ikke desto mindre er fantastisk, så begynder sladderen på øen, og det er ikke rart. Derfor ønsker vi helt basalt set at gøre det godt som øboere, og netop dette fokus på kvalitet er i mine øjne fuldstændigt afgørende for, at man lykkes som iværksætter”.
Årets leder 2014 om at vise følelser
Når en virksomhed bevæger sig fra at være en start-up, hvor man som iværksætter let kan følge med i alle detaljer, og så bliver en vækstvirksomhed med et stort antal medarbejdere, bliver iværksætteriet ofte afløst af en anden type rolle som leder. I bogen spørger Jonathan Løw ind til, hvordan Johan Bülow balancerer mellem de to roller, og hvilken betydning autentisk ledelse og følelser har for den succesrige forretningsmand.
Uddrag fra interviewet med Johan Bülow i Gurubogen:
”Selvom jeg selvfølgelig sidder med et stort ledelsesansvar for mine medarbejdere, et ansvar jeg tager meget alvorligt, så er der stadig en stor del iværksætteri i det job, jeg har.
Jeg har forsøgt at placere mig selv et sted i organisationen, hvor, selvom jeg er CEO, så er jeg en meget produktfokuseret CEO. Jeg er ikke ham, der gennemgår tallene ned i mindste detalje og opstiller vores KPI’er, men i stedet ham, der hele tiden løber rundt og involverer mig i alt, hvad der foregår i virksomheden.
Vores advokat plejer at sige, at hver gang, han møder mig, så løber jeg rundt med ild i øjnene. SHINING EYES kalder han det. Og netop den ild i øjnene ved jeg smitter af på mine medarbejdere.
Derudover betyder min involvering i detaljerne også meget for dem. Jeg kan huske for nogle år siden, hvor medarbejderne på Bornholm pludselig ikke kunne få en lakridsgryde til at koge. I den situation valgte jeg at hoppe på flyveren samme formiddag og tage derover for at hjælpe med at fikse det. Der er ingen tvivl om, at det også gav en vis ’street credit’ med en CEO, der med det samme er nede i detaljen i sin virksomhed. ”
Jonathan Løw: ” Du blev i 2014 kåret som Årets Leder, og jeg har altid opfattet dig som en meget autentisk person - og leder. Her i GURUBOGEN tales der om den autentiske leder som én, der bl.a. tør vise sine følelser, fejl og svagheder. Beskriver det noget af dig som leder?”
”Jeg kan slet ikke lade være med at vise mine følelser, fordi jeg er så stolt af vores produkt. Det værste for mig ville være, hvis folk gik ned og spiste et stykke af vores lakrids og så efterfølgende spyttede det ud i skraldespanden. Det ville gøre ondt som bare fanden.
Derudover er jeg meget åben overfor mine ansatte. Jeg har eksempelvis siddet på et ledermøde og fortalt mine kolleger, at jeg følte mig ekstremt presset og havde brug for at gå hjem og passe lidt på mig selv. Det skete i en periode, hvor jeg ikke huskede at respektere mine grænser, og jeg kunne mærke på både krop og sjæl, at der var noget galt.
Jeg har heldigvis i dag lært at finde balancen, og det er super vigtigt, når man som mig også er vildt ambitiøs som både far, ægtemand og leder”.
Gurubogen udkommer den 15. november. Den samler 100 forskellige profilers tanker, erfaringer og gode råd om ledelse, innovation og iværksætteri. På detailfolk.dk sætter vi i disse uger fokus på bogen og bringer uddrag fra den op til udgivelsesdatoen.
LÆS OGSÅ: Redaktør: Årets mest oplagte bog for alle der arbejder med detail
LÆS OGSÅ: Mikkel Grene i Gurubogen: Topstyret ledelse er passé
LÆS OGSÅ: Paradis Is-stifter i Gurubogen: Velfærdssamfundet avler lønmodtagere fremfor iværksættere
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter