Danske forbrugere er verdensmestre i økologi
Det globale salg af økologiske fødevarer når nye højder, viser ny rapport. De danske forbrugere ligger helt i front.
På verdensplan blev der i 2018 solgt økologiske varer for 105,5 milliarder dollar - eller omkring 720 milliarder danske kroner.
Det er en stigning på fem procent i forhold til året før, viser tal fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale organisation IFOAM, som netop er blevet offentliggjort.
Tallene viser også, at danskerne deler førstepladsen med schweizerne, når man måler på forbrug i kroner og ører. I gennemsnit bruger en dansker og en schweizer 2.325 kroner om året på økologiske varer.
Ser man på markedsandele ligger Danmark alene i spidsen med 11,5 procent, mens schweizerne må takke deres lidt dyrere fødevarer for at blive rykket ned på andenpladsen med 9,9 procent. Sverige er treer med 9,6 procent.
- Hos Landbrug & Fødevarer forventer vi, at den danske markedsandel er steget til omkring 12-12,5 procent i 2019, fordi vi forventer et øget økologisalg i detailhandlen på cirka 10 procent, siger Kirsten Lund Jensen i en pressemeddelelse. Hun er økologichef hos Landbrug & Fødevarer.
Vi er superbrugere
Hos Økologisk Landsforening er markedschefen, Michael Langberg , særdeles positiv over for tallene i den nye rapport.
- Økologiens succes fortsætter, og det er jo fantastisk, at danskerne for første gang nu også er på en førsteplads, når det handler om forbruget pr. indbygger. Det gør os til økologiske superbrugere, siger han i en pressemeddelelse.
- Derudover giver Danmarks økologiske førerposition et fantastiske afsæt - også fordi danske virksomheder er kendte for at være innovative fødevarevareproducenter, siger Michael Langberg.
De største markeder for økologiske fødevarer er USA (40 mia. euro), Tyskland (11 mia. euro) og Frankrig (9 mio. euro). Rapporten konkluderer, at resultaterne samlet set varsler en sikker fremtid for økologien, skriver Økologisk Landsforening.
LÆS OGSÅ: Løber med international pris som årets økologiske retailer
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops