Brillekæde stopper med ulovlige rykkergebyrer
Myndighederne har fået brillekæde til at stoppe opkrævningen af ulovlige gebyrer. De ramte kunder skal have deres penge tilbage.
Forbrugerombudsmanden har netop prikket Synoptik på skulderen for at gøre kæden opmærksom på brugen af rykkergebyrer.
Ifølge en pressemeddelelse har Synoptik valgt at efterkomme Forbrugerombudsmandens anmodninger og holder dermed inde med rykkergebyrerne, mens de ramte kunder får penge tilbage.
Sagen drejer sig om en kunde med fast brilleabonnement, der blev opkrævet rykkergebyrer for 1.548,50 kroner på grund af manglende betalinger.
- Renteloven sætter grænser for, hvor mange gange en virksomhed må kræve gebyrer for at rykke for betaling af samme restance hos en kunde, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
- Reglerne har til formål på den ene side at dække virksomheders rimelige inddrivelsesomkostninger og på den anden side sikre, at inddrivelse ikke bliver en indtjeningskilde i sig selv, siger hun.
Efter 22 måneder, hvor den pågældende kunde havde foretaget enkelte betalinger, skyldte kunden cirka 7.500 kroner til brillekæden for udestående abonnementsbetalinger og rykkergebyrer.
I den periode, hvor kunden havde abonnementet hos brillekæden, sendte brillekæden 28 opkrævninger af gebyrer på 5,50 kroner eller 105,50 kroner. De 5,50 kroner udgjorde fejlagtigt opkrævede betalingsgebyrer.
Da kunden skyldte flere månedlige abonnementsbetalinger, blev ”rykker 1”, ”rykker 2” og ”rykker 3” ofte faktureret på samme dato med forfaldsdato på tre fortløbende dage.
Synoptik oplyser til Forbrugerombudsmanden, at man er ved at refundere de uberettiget opkrævede gebyrer til både tidligere og nuværende kunder. Det omfatter både dem, som skylder kæden penge, og dem som ikke længere har et økonomisk mellemværende med kæden.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops