Aftale om priser koster bøde på seks millioner
En sag om karteldannelse ender med stor millionbøde til dansk interiørvirksomhed.
Broste Copenhagen har accepteret en bøde på seks millioner kroner for karteldannelse, skriver Konkurrence- og forbrugerstyrelsen.
I januar og juli 2021 har virksomheden aftalt priser med en konkurrent - herunder indførelsen af et særligt fragttillæg, som kunderne skulle betale.
Det er karteldannelse, lyder det fra formanden for Konkurrencerådet, Christian Schultz.
- Her er tale om et kartel, som i sidste ende kan have medført, at forbrugerne har betalt for meget, når de har købt indretningsartikler til deres boliger, siger han.
- Tillægget blev begrundet med de stigende fragtomkostninger, som var relateret til Covid-19. Et sådant tillæg er dog et konkurrenceparameter, og den enkelte virksomhed skal selv beslutte, hvor stor en del af regningen den vil sende videre til sine kunder, siger Christian Schultz.
Broste Copenhagen producerer og sælger boliginteriør som bestik, vaser og møbler. Tidligere havde virksomheden flere større butikker, men i dag fokuserer forretningen på engros og salg fra egen webshop.
Direktøren for Broste Copenhagen beklager, at reglerne for karteldannelse er blevet overtrådt.
- Det erkender vi, og derfor har vi også accepteret bøden. Men det er vigtigt for mig at sige, at vi på ingen måde har haft noget forsæt eller ønske om at begrænse konkurrencen i branchen, siger Kim Larsen, adm. direktør i Broste Copenhagen, ifølge TV2 Kosmopol.
Gav nedslag i bødestørrelsen
Bøden er udstedt af Konkurrencerådet.
Ved fastsættelsen af bødens størrelse er der lagt vægt på overtrædelsens grovhed og varighed samt størrelsen af koncernens globale omsætning.
Det har været en formildende omstændighed, at Broste Copenhagen har gjort en aktiv indsats for, at alle relevante medarbejdere skal overholde konkurrenceloven.
På den baggrund har Konkurrencerådet fastsat bødestørrelsen til 7,5 millioner kroner. Der er dog givet 1,5 millioner kroner i rabat, fordi Broste Copenhagen har medvirket til sagens opklaring.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
LÆS OGSÅ: Myndighederne sender massevis af bøder ud til butikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter