Slår døgnflue-teori ned: Ny salgskanal er stadig populær
Coronakrisen gav liveshopping lidt af et gennembrud herhjemme, og konceptet udvikler sig stadig, viser undersøgelse.
Da nedlukningerne satte store dele af den fysiske detailhandlen ud af spillet, begyndte liveshopping at blive et udbredt fænomen.
Butikkerne kunne vise deres sortiment frem på nettet - eksempelvis ved at sende live på Facebook - mens seerne havde mulighed for at købe de pågældende varer undervejs.
Efter genåbningen af den fysiske detailhandlen er liveshopping stadig populært, viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv.
I løbet af de seneste tre måneder har 15 procent af de adspurgte gjort brug af liveshopping på nettet, og det er samme niveau som i 2021.
- Konklusionen er klar; forbrugerne stadig er vilde med de nye salgskanaler, selvom samfundet er åbnet helt igen - det var ikke bare en hypet corona-døgnflue,siger Carsten Rose Lundberg. Han er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.
I 2021 var det især tøjbutikkerne, som gjorde brug af liveshopping, men siden er mange andre hjørner af detailhandlen kommet med på vognen, viser undersøgelsen.
Fra at have udgjort 62 procent af handlerne i 2021, så står kategorien Tøj, sko og accessories nu kun for 15 procent. Omvendt er både Personlig pleje og udstyr til biler, både og cykler steget betragteligt.
- Det mest markante er personlig pleje, som buldrer frem, men jeg synes også, at deter værd at lægge mærke til, at der bliver købt stort set alt igennem liveshopping. Det bekræfter, at liveshopping er for alle – både kunder og virksomheder, siger Carsten Rose Lundberg.
LÆS OGSÅ: Fremtidens store salgskanal har fået Holch Povlsen til lommerne
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Medarbejdere i Salling Group får ekstra løn med på sommerferie
Bestseller indfører gratis klimakompensation på pakker
Effektiv marketingstrategi sætter fut under væksten hos netbutik
Uforudsigeligt år ender med at male bundlinjen rød
Coop krydser klinger med kendt producent: Fjerner varer
HK: Ledere giver for lidt hjælp til stressramte
Kæde med kendt erhvervsmand blandt ejerne fortsætter ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Medarbejdere i Salling Group får ekstra løn med på sommerferie
Bestseller indfører gratis klimakompensation på pakker
Effektiv marketingstrategi sætter fut under væksten hos netbutik
Uforudsigeligt år ender med at male bundlinjen rød
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops