Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Overraskende få køber dagligvarer på nettet

Foto: Dibs Payment Services



Om undersøgelsen

Undersøgelsen af danskernes produktsøgning og produktkøb er gennemført af Radius Kommunikation på vegne af Eniro Danmark. Undersøgelsen er udført i perioden fra den 24. september til den 8. oktober. Data er indsamlet gennem Epinions Befolknings­panel, hvor i alt 2.049 personer har deltaget.

Data er vejet i forhold til køn, region, alder og uddannelse, så undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning.

Kilde: Eniro Danmark

Friday den 30 October 2015 kl. 08:41 af: Søren Duran Duus

Ny undersøgelse viser, at antallet af danskere, der køber dagligvarer på nettet, stort set er uændret over de seneste år. Hovedstadsområdet overrasker.

Mens teknologien og mulighederne stadig hele tiden bliver bedre og bedre, så viser en ny undersøgelse, at danskere stadig er tilbageholdende med at købe dagligvarer på nettet. Således har danskerens mønster stort set ikke ændret sig de sidste tre år.

Det viser en ny undersøgelse fra Eniro Danmark.

Siden sidste år er andelen steget med bare tre procentpoint. 16 procent af danskerne har i 2015 prøvet at klikke dagligvarer ned i indkøbskurven mod 13 procent i 2014. Og af dette mindretal siger over halvdelen, at de kun sjældent køber ind på nettet.

- Det er overraskende, at udviklingen ikke går hurtigere. Jeg tror, at mange havde regnet med, at der på nuværende tidspunkt ville være en større gruppe danskere, som købte deres dagligvarer på nettet, og at flere og flere ville komme til hvert år.

- Men vi kan se i vores undersøgelse, at et flertal fortsat helst vil se varerne, inden de køber dem, og at de fleste stadig bedst kan lide at handle i en fysisk butik, siger Allan Jakobsen, administrerende direktør i Eniro Danmark, i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked tvivler på nettets muligheder

Hovedstadsområdet overrasker

I hovedstadsområdet er der dog flere end i resten af landet, som har forsøgt sig med at købe deres dagligvarer på nettet. Det gælder nemlig for 24 procent af københavnerne, mens det til sammenligning ikke er mere end 12 procent af nordjyderne og otte procent af vestjyderne, der har prøvet at fylde indkøbskurven online.

- Det er lidt af et paradoks. Tætheden af supermarkeder i og omkring København er jo enorm, og alligevel er det her, flest køber dagligvarer på nettet. Der er selvfølgelig flest netbutikker, der leverer i hovedstads­området, men i resten af landet er der altså også flere muligheder for at handle online. Så der kunne man forvente, at det ville være mere attraktivt for folk at få deres varer leveret til døren, fordi de på den måde ville kunne spare både en længere køretur og mere tid, siger Allan Jakobsen.

De største aktører på markedet for dagligvarehandel på nettet er Nemlig.com, irma.dk, superbest.dk og Osuma.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com afslører ny stor satsning

Fakta fra undersøgelsen

  • Otte procent af danskerne foretrækker at købe dagligvarer på nettet, mens 87 procent foretrækker at købe dem i en fysisk butik. De tilsvarende tal for 2014, 2013 samt 2012 er hhv. syv og 90 procent.
  • 16 procent af danskerne har prøvet at købe dagligvarer på nettet. Til sammenligning gjaldt det samme for 13 procent i 2014.
  • 24 procent af københavnerne har prøvet at købe dagligvarer på nettet. De tilsvarende tal for Nord- og Vestjylland er hhv. 12 og otte procent.
  • Ni procent af de danske kvinder foretrækker at købe dagligvarer på nettet, mens syv procent af de danske mænd foretrækker det samme.
  • 17 procent af de danske kvinder har prøvet at købe dagligvarer på nettet. Til sammenligning gælderdet samme for 14 procent af mændene.
  • 36 procent af de danskere, som har prøvet at købe dagligvarer på nettet, er mere tilbøjelige til at købe dagligvarer på nettet, hvis det er billigere end i fysiske butikker. 30 procent, hvis de ikke har overskud til at købe ind. Og 29 procent, hvis hverdagen er ekstra travl.
  • Blandt de danskere, som ikke foretrækker at købe dagligvarer på nettet, siger 64 procent, at årsagen til det er, at de helst vil kunne se varerne, inden de køber dem, og 62 procent siger, at de godt kan lide at handle i en fysisk butik.

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD