Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Optimistiske Matas skruer op for investeringerne

Foto: Matas



Tuesday den 28 May 2019 kl. 09:18 af: Kristian Holgersen

Storstilet strategi kaster nu for alvor resultater af sig, lyder topchefens vurdering. Han annoncerer endnu flere investeringer.

Forventningerne bliver indfriet i det dugfriske årsregnskab fra Matas, som ellers har været ramt af stigende konkurrence de senere år.

Bundlinjen går godt nok en tand tilbage til 263 millioner kroner, men på den anden side stiger omsætningen med 2,2 procent til 3,5 milliarder.

- Der er fremgang på toplinjen - både i vores eksisterende forretning og gennem tilkøbet af Firtal, siger topchef Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse. Han henviser til den underliggende omsætningsvækst på 0,5 procent (like-for-like).

- Vi leverede en sund og stabil indtjening på trods af betydelige investeringer i fremtidig vækst, slår topchefen fast.

Mere salg på nettet

Særligt stærkt er det gået på Matas’ netbutik, hvor salget er vokset med over 50 procent gennem regnskabsåret 2018/19.

Efter opkøbet af selskabet Firtal, som blandt andet driver netbutikken Helsebixen.dk, udgør onlinesalget hele 11 procent af den samlede omsætning. Det viser tal fra fjerde kvartal.

- For præcis et år siden søsatte vi strategien 'Et fornyet Matas' for at tilpasse os en ny virkelighed med ændrede kundebehov, øget konkurrence og digitalisering af detailhandlen, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

- Vi har sat handling bag ordene og den nye strategi viser nu for alvor resultater. Særligt vores intense og systematiske fokus på at udvikle vores salg på de digitale platforme har nu fået et meget tilfredsstillende momentum, fortsætter han.

Flere investeringer

Det kommende år vil Matas fortsætte den digitale oprustning.

Ifølge pressemeddelelsen bliver der satset på hurtigere levering, et større sortimentet, styrket kunderådgivning og en udvidelse af de abonnementsløsninger, som Matas introducerede i fjerde kvartal.

Samtidig står mindst 30 af de fysiske butikker til at blive opdateret med det nye Matas Life-koncept. Lige nu er det rullet ud i syv butikker.

- Kunderne har taget godt imod det nye Matas Life butikskoncept. De første konceptbutikker blev skudt i gang med stor lokal opbakning, og vi går nu i gang med næste bølge af opgraderinger, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

LÆS OGSÅ: Matas indfører nyt convenience-koncept



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD