Opsigtsvækkende tal viser svigtende interesse for Black Friday
Afstemning

Power forventer den største udgave af Black Friday i kædens seksårige historie. Men samtidig tyder nye tal på en vis afmatning hos forbrugerne.
Mange forbrugere overvejer helt at droppe årets Black Friday, viser tal. Men i Power forventer direktøren den største udgave nogensinde.
I weekenden fik mange butikker overstået markeringen af Halloween, og der går ikke længe, før turen går videre til den næste tradition fra USA.
Fredag den 26. november er det nemlig tid til Black Friday. Den store udsalgsdag er blevet lidt af et tilløbsstykke herhjemme, men måske er forbrugerne efterhånden ved at være mætte.
En undersøgelse fra softwarevirksomheden Sitecore viser i hvert fald, at 40 procent af de danske forbrugere har planer om at droppe Black Friday i år.
Blandt gruppen af danskere, som overvejer at fravælge Black Friday, svarer 51 procent, at udsalgsdagen virker forældet. De forbinder den også med en kultur af overforbrug.
- Butikkerne fortæller os, at der en voksende træghed over for Black Friday i Danmark, og at folk er ved at være trætte af store tilbudsevents, siger Paige O’Neill. Han er marketingdirektør i Sitecore og ser en sammenhæng mellem resultaterne fra undersøgelsen og butikkernes oplevelser.
Ifølge undersøgelsen er mange danskere trætte af de store menneskemængder under Black Friday. Det gælder især i alderen 45-54 år.
Analyseinstituttet Advanis har foretaget undersøgelsen på vegne af Sitecore. Et panel på nettet bestående af 1.000 danskere har deltaget i den vægtede undersøgelse.
Store forventninger i Power
Selvom undersøgelsen fra Sitecore peger på en vis afmatning, så er forventningerne til Black Friday stadig rigtig store hos elektronikkæden Power.
Faktisk regner den adm. direktør - Jesper Boysen - med, at årets udgave bliver den største nogensinde i Power. Det kan udfordringerne med de globale forsyningskæder heller ikke ændre på.
- Detailbranchens årlige højsæson - Black Friday og julesalget - bliver helt sikkert en mere uforudsigelig størrelse, end vi nogensinde har oplevet, siger Jesper Boysen.
- Vi har en forestilling om, hvordan det kommer til at forløbe, men vi ved det reelt ikke. Faktum er dog, at vi er i fuld gang med at geare op til det, vi er overbeviste om bliver den største Black Friday nogensinde i de seks år, Power har eksisteret, siger direktøren.
I Power bliver Black Friday skudt i gang med et liveshow på Facebook, hvor salgschef Simon Frølich sætter næsen op efter en omsætning på 15 millioner kroner.
- Showet vil være Danmarks største liveshopping-show målt på antal tilbud og omsætning. Vi kommer til at sende fra både live-studiet og vores butikker, siger han.
LÆS OGSÅ: Indbrudstyve ryster landsdækkende kæde: Jul og Black Friday i fare
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Lidl fuldender direktionen med en erfaren 40-årig
Faldende omsætning slår ned midt i Aldis turnaround
Stor fodboldforretning slår kontra på svære tider
Rødglødende Power tjener penge for andet år i træk
Genoplivet kæde mister direktøren og går konkurs - igen
Disse butikschefer er i spil til Danish Retail Award
Tøjforretning med Brian Laudrup som blikfang jagter mere vækst
Rains forventer at ride videre på solid vækstbølge
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Lidl fuldender direktionen med en erfaren 40-årig
Faldende omsætning slår ned midt i Aldis turnaround
Stor fodboldforretning slår kontra på svære tider
Rødglødende Power tjener penge for andet år i træk
Genoplivet kæde mister direktøren og går konkurs - igen
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops