Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Mejerier vil ikke have Coops støttemælk





Friday den 18 September 2015 kl. 08:47 af: Lise Møller Schilder

Rema 1000 har indført en støttemælk, og Coop var på vej til at gøre det samme. Men Mejeriforeningen og Coop kan ikke blive enige.

Kartonen var trykt og klar til produktion, men så gik noget galt. Nu dropper Coop derfor sin støttemælk, der ellers skulle hjælpe de hårdt trængte mælkebønder. Det skyldes, at Coop kun var indstillet på at støtte de danske mælkebønner, og ikke mælkebønder fra lande som Tyskland og Sverige.

- Mejeriforeningen mener, at pengene skal deles med 9000 mælkebønder i Tyskland, England, Belgien, Luxembourg og Sverige. Solidaritet er smukt, men her strider det mod hele hensigten i vores tilbud: At skabe en støtte til danske landmænd,  siger koncerndirektør i Coop, Jens Visholm, i en pressemeddelelse.

- Coop er ejet af 1,5 million danske forbrugere. Og vi er gået ind i denne sag for at sikre, at vores medlemmer også i fremtiden kan få den danske mælk, de ønsker, fortsætter han.

Inspiration fra Rema1000

Coop et ikke den første kæde, der har fået idéen til at sætte prisen op på mælk for at støtte de trængte mælkebønder, som ikke længere kan tjene penge på sin mælk, da den globale efterspørgsel har været faldene.

Rema 1000 har hævet prisen på sin mælk med 50 øre, og det er samme model, som Coop ønskede at bruge. Coop ønskede at hæve prisen på en særlig støttemælk med en krone. Men Coop vil ikke hæve prisen, hvis andre bønder end de danske, får gavn af støtten.

- Vi synes, det er ærgerligt, at en så stor aktør ikke har modet til nytænkning. Det er jo ikke vores opgave at indrette støtteordninger efter andre branchers strukturelle forhold og udenlandske interesser. Tilbage står udenlandske kæder, der støtter udenlandske mælkebønder. Det får vi desværre ikke mere dansk mælk af i fremtiden, siger Jens Visholm.
 

LÆS OGSÅ: Kunderne vælger supermarked efter mælkepriser



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD