Kunderne vælger supermarked efter mælkepriser
Mælkekrigen er blusset op igen. Selv om supermarkederne ikke tjener noget på at sælge mælk til under fire kroner, kan det betale sig, fordi det trækker kunder til.
Vejen til forbrugerne er mælken. Det er ifølge Coop den enkeltvare, der er størst konkurrence om, og når supermarkederne sælger en liter mælk til under fire kroner - og under indkøbspris - så kan det svare sig, fordi kunderne vælger at handle, hvor mælken er billigst.
Det skriver Politiken.
- Når vi er nede og sælge mælk til under fire kroner, så tror jeg hverken bønder, mejerier eller butikker tjener penge. Det er ekstreme prisforhold, når man tænker på, hvor meget arbejde der er forbundet med at producere en liter mælk, og hvor mange ting der skal ske, fra den kommer ud af koen, til den står hjemme i køleskabet, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop til Politiken.
Impulskøb skal gøre det ud for spildt mælk
Når supermarkederne alligevel indleder mælkekrige, skyldes det ifølge Niels Kornum, der er lektor ved CBS og som har forsket i forbrugeradfærd og dagligvaremarkedet, at de satser på at tiltrække kunder med den billige mælk. Kunder som så impulskøber andre varer, de kan tjene pengene hjem på.
- Det, de taber på grund af den billige mælk, får de igen, ved at folk spontankøber ting, de ikke havde med på indkøbslisten, siger han.
(Politiken)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter