Økologisk mælk drukner i mælkekrigen
En kombination af forbrugerkrise og priskrig på mælk har givet nedgang i salget af økologisk mælk, på trods af generel fremgang i økosalget.
Selvom det økologiske salg har haft fremgang under krisen, så er salget af økologisk mælk faldet med 12 millioner kg det seneste år. Og det får nu Økologisk Landsforening til at opfordre detailhandlen til at bruge reelle priser og skabe fair konkurrence.
"Billig mælk er dyrt. Det er dyrt for miljøet, for køerne og for de økologiske landmænd. Vores konventionelle landmandskollegaer taber stort på priskrigen. Vi ved jo alle sammen, at når man sælger mælk med tab, skal man have pengene ind på andre varer, så i sidste ende sparer ikke engang forbrugerne. Der er ikke mange vindere i denne leg", siger Evald Vestergaard, formand i Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse
Økosalget stiger - Bare ikke mælk
Økologi er generelt gået frem - selv under den økonomiske krise. Økologisk mælkesalg har ligget nogenlunde stabilt på 29 – 30 procent gennem krisen.
Ud fra tilbagemeldinger fra vores medlemsvirksomheder og detailhandlen, kan vi se, at det samlede salg af økologiske varer fortsat stiger en smule. Salget af øko-varer er steget gennem hele finanskrisen, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.
Prisnedsættelse er ikke vejen frem
Økologisk landsforening mener dog ikke at prisnedsættelser er vejen frem. "Økologisk mælk sælges til en fair pris. Bundmælk sælges til en falsk pris. Det koster naturligvis at give dyrene god plads, ren økologisk foder og et godt udeliv på græs. Der er en pris for hensyn til miljøet, dyrene og vores sundhed. Presser man prisen yderligere, presser man disse værdier, som vores kunder lægger meget vægt på", slutter Evald Vestergaard.
Selvom salget af økologisk mælk er faldet, er knap hver tredje liter solgt mælk dog fortsat økologisk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter