Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Økologisk mælk drukner i mælkekrigen

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 2 October 2012 kl. 06:20 af: Dennis Clausager

En kombination af forbrugerkrise og priskrig på mælk har givet nedgang i salget af økologisk mælk, på trods af generel fremgang i økosalget.

Selvom det økologiske salg har haft fremgang under krisen, så er salget af økologisk mælk faldet med 12 millioner kg det seneste år. Og det får nu Økologisk Landsforening til at opfordre detailhandlen til at bruge reelle priser og skabe fair konkurrence.

"Billig mælk er dyrt. Det er dyrt for miljøet, for køerne og for de økologiske landmænd. Vores konventionelle landmandskollegaer taber stort på priskrigen. Vi ved jo alle sammen, at når man sælger mælk med tab, skal man have pengene ind på andre varer, så i sidste ende sparer ikke engang forbrugerne. Der er ikke mange vindere i denne leg", siger Evald Vestergaard, formand i Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse

Økosalget stiger - Bare ikke mælk
Økologi er generelt gået frem - selv under den økonomiske krise. Økologisk mælkesalg har ligget nogenlunde stabilt på 29 – 30 procent gennem krisen.

Ud fra tilbagemeldinger fra vores medlemsvirksomheder og detailhandlen, kan vi se, at det samlede salg af økologiske varer fortsat stiger en smule. Salget af øko-varer er steget gennem hele finanskrisen, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Prisnedsættelse er ikke vejen frem
Økologisk landsforening mener dog ikke at prisnedsættelser er vejen frem. "Økologisk mælk sælges til en fair pris. Bundmælk sælges til en falsk pris. Det koster naturligvis at give dyrene god plads, ren økologisk foder og et godt udeliv på græs. Der er en pris for hensyn til miljøet, dyrene og vores sundhed. Presser man prisen yderligere, presser man disse værdier, som vores kunder lægger meget vægt på", slutter Evald Vestergaard.

Selvom salget af økologisk mælk er faldet, er knap hver tredje liter solgt mælk dog fortsat økologisk.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Relaterede nyheder

Nyheden har ingen relaterede nyheder

Afstemning

Hvordan endte omsætningen i første halvår? (primært specialhandel)

Markant bedre end forventet
 
En anelse bedre end forventet
 
Nogenlunde som forventet
 
Lidt ringere end forventet
 
Markant ringere end forventet
 
Ved ikke
 

Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD