Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Forbrugerstyrelsen: Danskernes tilbudsbegejstring er naiv

Foto: detailfolk.dk



Fakta

Tilbudsaviser er de danske dagligvarekæders foretrukne medie til formidlingen af tilbud. Brugen
af tilbudsaviser er mere udbredt i Danmark end i Norge og Sverige. Der udkommer årligt
ca. 33.000 siders tilbudsaviser i Danmark, mens der til sammenligning udkommer ca. 9.000
sider i Sverige og 5.000 sider i Norge.

En tredjedel af alle varer sælges på kampagne i Danmark, mens det gennemsnitligt er ca. 20 pct. af alle varer, der sælges på kampagne i Tyskland, Italien, Sverige, Frankrig og Belgien.

Nogle danske butikskæder har forsøgt at eksperimentere med enten at skrue ned for oplagstallet
på tilbudsavisen eller at have mindre tilbudsaktive kampagner og har i den forbindelse
oplevet et klart omsætningsfald.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Thursday den 1 November 2012 kl. 10:25 af: Mette Winkler

Danskerne er vilde med tilbud. Faktisk er de en smule naive i forhold til, hvad de tror, de får ud af tilbudsjagten. Sådan lyder meldingen fra Forbrugerstyrelsen i en ny rapport.

Danskerne er lette at lokke med gode tilbud på f.eks. mærkevarer. Ifølge rådgivningsenheden InsightGroup, er hver femte dansker skattejæger - en forbrugertype, der slavisk gennemgår samtlige tilbudsaviser og lægger en strategisk indkøbsrute for at få de bedste varer til den laveste pris.

LÆS OGSÅ: Se de fem arketyper i dansk dagligvarehandel

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kalder  tilbudsstrategien for naiv i en ny rapport, der viser, at hvor danskerne tror, at de i gennemsnit sparer ca. 20 procent ved at købe tilbudsvarer, sparer de reelt kun 6 procent i gennemsnit.

- Det tyder på, at forbrugerne overvurderer deres opnåede besparelse ved at købe varer på tilbud, og indikerer, at forbrugerne oplever tilbud som mere attraktive, end de faktisk er, skriver styrelsen i rapporten.

Supermarkederne spekulerer i tilbudsmani

Danskernes forkærlighed har sat gang i spekulationerne hos samtlige supermarkeder. Seneste skud på stammen er Føtex' prismatch-kampagne, hvor kæden vil matche prisen i discountbutikkerne ved at give rabat på udvalgte mærkevarer, hvis deres kunder køber for minimum 200 kroner.

Men Føtex er ikke alene i kampen om at få kunderne til at føle, at de fylder kurven med gode tilbud.

- Det spekulerer de stort set alle i. Det gælder ikke bare Føtex, men de fleste i dansk dagligvarehandel. De bruger en masse reklamekroner på at få forbrugerne til at føle, at de sparer en masse. Der er alt for meget reklamehype, og det er tilbudsaviserne også et udtryk for, siger chefkonsulent i Forbrugerrådet, Martin Salamon, til Berlingske Tidende.

Tilbudsræs koster milliarder

Bagsiden af medaljen er de mange milliarder, dagligvarekæderne bruger på tilbud, og den tid forbrugerne bruger på at jagte tilbuddene.

- Det er spild af forbrugernes penge at lave den slags markedsføring. Brug i stedet pengene på nogle lave normalpriser, lyder Martin Salamons opfordring til dagligvaregiganterne i Berlingske Tidende.

Af rapporten fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremgår det,at priserne på dagligvarer i Danmark er ca. 4-6 procent højere end gennemsnittet af seks sammenlignelige EU-lande (Belgien, Finland, Frankrig, Italien, Nederlandene og Tyskland). Det er vel at mærke efter, at der er korrigeret for moms og afgifter, taget skønsmæssig højde for den høje danske velstand, og at flere varer sælges på kampagne.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD