Masser af slagtilbud på hylderne
Kunderne kan trygt gå på jagt efter tilbudsavisernes slagtilbud. Chancen for at de er på hylderne er store - næsten alle steder.
Hvis der står i tilbudsavisen, at der er billige bøffer, så skal der også være billige bøffer, når kunderne kommer fra nær og fjern for at få fingre i slagtilbuddet. Sådan er reglerne, og sådan er virkeligheden også langt de fleste steder.
Forbrugerombudsmanden har været på stikprøvekontrol i fire supermarkedskæder i efteråret 2011, hvor det blev testet, om slagtilbuddene fra ugeaviserne rent faktisk ligger på hylderne i butikkerne, eller om kunderne går forgæves.
Konklusion: Lige ved og næsten
- Forbrugerombudsmanden viste, at forbrugerne i de undersøgte tilfælde kun sjældent gik forgæves efter forretningskæders særlig gode tilbud i ugeaviser o.l. Varerne var nemlig som regel altid til stede. En enkelt forretningskæde har dog fået indskærpet reglerne, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Hvad det er for en kæde, der har fået indskærpet reglerne, melder historien ikke noget om.
- Det er positivt, at landets store butikskæder har taget reglerne for annoncering med slagtilbud til sig – og ifølge stikprøvekontrollen tilsyneladende overholder dem. Formålet med retningslinjerne er især at beskytte forbrugerne mod at blive vildledt og gå forgæves efter særlig gode tilbud, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Undersøgte 384 tilfælde
Stikprøverne er foregået på den måde, at hvis varerene ikke var til stede i forretningen, blev det undersøgt, om der var taget et tydeligt forbehold. I alt blev der foretaget undersøgelser i 384 tilfælde, som dækkede et bredt varesortiment, oplyder Forbrugerombudsmanden.
Reglerne om markedsføring af slagtilbud er klare:
- Hvis forretningen ikke kan være sikker på, at varerne er til stede i et relevant omfang ved tilbuddets begyndelsed, skal man tage et klart og tydeligt forbehold, skriver Forbrugerombudsmanden, der understreger, at et generelt forbehold for trykfejl, udsolgte varer mv. på bagsiden af avisen ikke er tilstrækkeligt til at opfylde reglerne i markedsføringsloven.
I det store hele, er han ellers tilfreds med butikkernes måder at håndterere deres slagtilbud på.
Det fremgår også af undersøgelsen, at der i de få tilfælde, hvor varerne ikke var på hylderne, var enten en god og gyldig grund, eller også var der taget et tydeligt forbehold.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter