Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Masser af slagtilbud på hylderne

Foto: detailfolk.dk



Friday den 5 October 2012 kl. 10:10 af: Mette Winkler

Kunderne kan trygt gå på jagt efter tilbudsavisernes slagtilbud. Chancen for at de er på hylderne er store - næsten alle steder.

Hvis der står i tilbudsavisen, at der er billige bøffer, så skal der også være billige bøffer, når kunderne kommer fra nær og fjern for at få fingre i slagtilbuddet. Sådan er reglerne, og sådan er virkeligheden også langt de fleste steder.

Forbrugerombudsmanden har været på stikprøvekontrol i fire supermarkedskæder i efteråret 2011, hvor det blev testet, om slagtilbuddene fra ugeaviserne rent faktisk ligger på hylderne i butikkerne, eller om kunderne går forgæves.

Konklusion: Lige ved og næsten

- Forbrugerombudsmanden viste, at forbrugerne i de undersøgte tilfælde kun sjældent gik forgæves efter forretningskæders særlig gode tilbud i ugeaviser o.l. Varerne var nemlig som regel altid til stede. En enkelt forretningskæde har dog fået indskærpet reglerne, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Hvad det er for en kæde, der har fået indskærpet reglerne, melder historien ikke noget om.

- Det er positivt, at landets store butikskæder har taget reglerne for annoncering med slagtilbud til sig – og ifølge stikprøvekontrollen tilsyneladende overholder dem. Formålet med retningslinjerne er især at beskytte forbrugerne mod at blive vildledt og gå forgæves efter særlig gode tilbud, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Undersøgte 384 tilfælde

Stikprøverne er foregået på den måde, at hvis varerene ikke var til stede i forretningen, blev det undersøgt, om der var taget et tydeligt forbehold. I alt blev der foretaget undersøgelser i 384 tilfælde, som dækkede et bredt varesortiment, oplyder Forbrugerombudsmanden.

Reglerne om markedsføring af slagtilbud er klare:

- Hvis forretningen ikke kan være sikker på, at varerne er til stede i et relevant omfang ved tilbuddets begyndelsed, skal man tage et klart og tydeligt forbehold, skriver Forbrugerombudsmanden, der understreger, at et generelt forbehold for trykfejl, udsolgte varer mv. på bagsiden af avisen ikke er tilstrækkeligt til at opfylde reglerne i markedsføringsloven.

I det store hele, er han ellers tilfreds med butikkernes måder at håndterere deres slagtilbud på.

Det fremgår også af undersøgelsen, at der i de få tilfælde, hvor varerne ikke var på hylderne, var enten en god og gyldig grund, eller også var der taget et tydeligt forbehold.

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD