Bøder på over 200.000 kroner til butikker for 'forkerte tilbud'
Forbrugerombudsmanden giver nu bøder på over 200.000 kroner til flere butikker og butikskæder for fejlagtige før- og nu-priser.
Det kommer til at koste blandt andet Bilka og Kvickly dyrt, at de har vildledt forbrugerne med forkerte før- og nu-priser. Forbrugerombudsmanden har nemlig givet Bilka en bøde på 100.000 kroner og Kvickly en på 50.000 for vildledende besparelsesudsagn i deres tilbudsaviser. Derudover har også enkelte af elektronik-kæden Expert og Punkt 1's butikker fået bøder på henholdsvis 35.000 og 25.000 kroner.
Efter en stikprøveundersøgelse i 2010 af normalpriser/tilbudspriser valgte Forbrugerombudsmanden at politianmelde Bilka, Kvickly, to Expert-butikker og én Punkt 1-butik, og det er denne anmeldelse, der nu udløser bøder.
- Politianmeldelserne skyldtes konkret, at de erhvervsdrivende gentog deres tilbud med for kort tidsinterval eller lod tilbuddene løbe i for lang en periode, står der i en pressemeddelse fra Forbrugerombudsmanden.
Alle kæder og butikker har udenretlig valgt at betale bøderne.
Nye retningslinjer
Prismarkedsføring har været i særligt fokus hos Forbrugerombudsmanden, efter at der i 2010 kom nye retningslinjer på området. En af disse retningslinjer er for eksempel, at 'en normalpris (førpris) som udgangspunkt (skal red.) være gældende i mindst seks uger, før varerne må sælges med besparelsesbudskaber', står der i pressemeddelsen.
Er du i tvivl om de nye markedsføringsregler? Så læs nogle af de oftest stillede spørgsmål om emnet her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter