Legegigant afliver kønsroller
Drenge der leger frisør, piger ved Weber-grillen og begge køn aktive ved legekøkkenet. Nu skal markedsføringen ifølge nordens største legekæde af legetøj kønsneutral.
Sidste år vakte det en del opsigt og debat, da Top-Toy valgte at gøre legetøjskatalogerne i Sverige kønsneutrale. Og nu er turen også kommet til Danmark.
Ingen stereotype opfordringer
Årets julekataloger fra Top-Toy, der står bag kæderne BR legetøj og Toy's R' Us, er fyldt med farverige billeder, der skal gøre op med de traditionelle kønsroller.
Her vises drenge, der sidder med lyshårede dukker, der skal have sutteflaske, piger der står med det komplette grilludstyr klar som Weber grill-mestre og billeder, hvor begge køn indtager den aktive rolle i husholdningen. Og det er ifølge Top-Toy helt bevidst.
LÆS OGSÅ: IKEA katalog - nu uden kvinder?
Top-Toy ønsker at fremstille legeverden som den virkelige verden er, fremfor et mere stereotypt billede af kønsrollerne.
- Vi ønsker at give vores kunder et frit valg i hvad der skal leges med, fremfor at vejlede dem ud fra mere stereotype rollemodeller, oplyser Thomas Meng der er Retail Marketing Direktør i Top-Toy.
Også butikkerne skal være kønsneutrale
Det er ikke kun den glittede markedsføring der skal ændres på. Også i butikkerne vil Top-Toy, ifølge Salgsdirektør i Sverige Jan Nyberg, forsøge at ændre på tidligere tiders måde at indrette kategoriområderne på
- Næste skridt er butikkerne. Når vi ombygger eller åbner nye butikker, vil de forskellige områder have et kønsneutralt udseende. For eksempel vil vi ikke længere indikere om området er for drenge eller piger, men derimod vise illustrationer der viser drenge og piger, der leger sammen siger Jan Nyberg.
Og arbejdet er allerede begyndt. I Nordens største legetøjsbutik, Toys R' Us på Kungens Kurva i Stockholm, udmunder Barbie afdelingen i LEGO området, og man har bygget en slags bane, der forbinder de forskellige områder i butikken, så børnene kan lege sig gennem butikken. Ligeledes hænger alle slags kostumer i udklædningsafdelingen ikke længere opdelt i drenge og pigekostumer.
Top-Toy oplyser, at det er sidste års positive modtagelse af konceptet i Sverige, der har gjort at man nu tager skridtet fuldt ud og implementerer samme koncept i alle lande.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops