Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Legegigant afliver kønsroller

Nu skal markedsføringen i højere grad afspejle virkeligheden, mener Top-Toy der står bag kæderne Fætter BR og Toys R' Us
Foto: Toys R Us



Wednesday den 13 November 2013 kl. 11:03 af: Dennis Clausager

Drenge der leger frisør, piger ved Weber-grillen og begge køn aktive ved legekøkkenet. Nu skal markedsføringen ifølge nordens største legekæde af legetøj kønsneutral.

Sidste år vakte det en del opsigt og debat, da Top-Toy valgte at gøre legetøjskatalogerne i Sverige kønsneutrale. Og nu er turen også kommet til Danmark.

Ingen stereotype opfordringer

Årets julekataloger fra Top-Toy, der står bag kæderne BR legetøj og Toy's R' Us, er fyldt med farverige billeder, der skal gøre op med de traditionelle kønsroller.

Her vises drenge, der sidder med lyshårede dukker, der skal have sutteflaske, piger der står med det komplette grilludstyr klar som Weber grill-mestre og billeder, hvor begge køn indtager den aktive rolle i husholdningen. Og det er ifølge Top-Toy helt bevidst.

LÆS OGSÅ: IKEA katalog - nu uden kvinder?

Top-Toy ønsker at fremstille legeverden som den virkelige verden er, fremfor et mere stereotypt billede af kønsrollerne.

- Vi ønsker at give vores kunder et frit valg i hvad der skal leges med, fremfor at vejlede dem ud fra mere stereotype rollemodeller, oplyser Thomas Meng der er Retail Marketing Direktør i Top-Toy.

Også butikkerne skal være kønsneutrale

Det er ikke kun den glittede markedsføring der skal ændres på. Også i butikkerne vil Top-Toy, ifølge Salgsdirektør i Sverige Jan Nyberg, forsøge at ændre på tidligere tiders måde at indrette kategoriområderne på

- Næste skridt er butikkerne. Når vi ombygger eller åbner nye butikker, vil de forskellige områder have et kønsneutralt udseende. For eksempel vil vi ikke længere indikere om området er for drenge eller piger, men derimod vise illustrationer der viser drenge og piger, der leger sammen siger Jan Nyberg.

Og arbejdet er allerede begyndt. I Nordens største legetøjsbutik, Toys R' Us på Kungens Kurva i Stockholm, udmunder Barbie afdelingen i LEGO området, og man har bygget en slags bane, der forbinder de forskellige områder i butikken, så børnene kan lege sig gennem butikken. Ligeledes hænger alle slags kostumer i udklædningsafdelingen ikke længere opdelt i drenge og pigekostumer.

Top-Toy oplyser, at det er sidste års positive modtagelse af konceptet i Sverige, der har gjort at man nu tager skridtet fuldt ud og implementerer samme koncept i alle lande.

LÆS OGSÅ: Svensk legetøjskatalog går verden rundt



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD