Kunderne bliver påvirket af omdiskuteret koncept i Netto

Læs en detaljeret gennemgang af kundernes respons på klimamærkningen Skyen.
Idéen fik en lunken modtagelse i branchen, men det forhindrede ikke Netto i at teste klimamærkning af varer. Det har påvirket salget.
En gordisk knude... For mange faldgruber... Det vil skabe vildledning.
Gennem et par år har Salling Group bakset med en idé om fælles klimamærkning af fødevarer, mens store dele af branchen - herunder Coop, Dansk Erhverv og Økologisk Landsforening - har rynket lidt på næsen.
For et halvt års tid siden besluttetde Netto at give konceptet et skud på egen hånd. I udvalgte butikker har kunderne således stiftet bekendtskab med mærkningen Skyen, som informerer om fødevarernes klimaaftryk.
Modtagelsen har været fin. Interviews blandt kunderne viser, at 86 procent synes godt om idéen, mens to procent føler sig generede.
Samtidig valgte 18 procent af de kunder, som lagde mærke til mærkningen, at lægge andre varer i kurven efterfølgende. Det har ført til et fald i salget af avocado på 5,5 procent, mens oksekød og skiveskåret pålæg er gået tilbage med henholdsvis 4,1 opg 6,3 procent i de pågældende butikker.
- Det har været meget interessant at følge, hvordan og i hvilket omfang klimamærkningen har påvirket kundernes indkøbsmønstre og adfærd, siger Michael Løve, direktør i Netto.
- Med mærkningen har vi forsøgt at hjælpe kunderne med at navigere i den komplekse information om produkters klimaaftryk. Ultimativt har håbet været, at mærkningen kunne inspirere til at vælge et mere klimavenligt alternativ, end det man normalvis vælger, siger han.
Giver erfaringerne videre
Erfaringerne fra testen bliver nu givet videre til politikere, kunder og den øvrige branche. I Netto og resten af Salling Group håber man, at det kan være et skridt mod en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen.
Men der er et stykke vej endnu, lyder det fra Michael Løve.
- Grundlæggende er der brug for at højne den datakvalitet, som ligger bag mærkningen. I sidste ende bør der være en national standard for, hvordan klimaaftrykket opgøres, siger han.
- Kunderne skal i mærkningen kunne se forskel på f.eks. en agurk produceret i henholdsvis Spanien og Danmark.Der ligger med andre ord meget arbejde foran, så vi håber, at både politikere og branchen er klar til at gå videre med en fælles, national klimamærkning, siger direktøren.
Skepsis i branchen
Da Salling Group bragte idéen om en fælles klimamærkning på banen i 2019, var modtagelsen fra resten af branchen temmelig afmålt.
Året før havde regeringen også foreslået en fælles klimamærkning af fødevarer. Men hverken Dansk Erhverv eller Økologisk Landsforening har været tilhængere af sådan et tiltag.
Heller ikke konkurrenten Coop var lune på ideen.
- Jeg troede, at vi var enige om, at klimamærkning var en gordisk knude, som var meget vanskelig at løse op, og jeg tør ikke gætte på, hvad der fik dem til at ændre mening, sagde CSR-chefen i Coop, Thomas Roland, til Fagmediet Økologisk i 2019.
LÆS OGSÅ: Netto svarer på snak om droppet sponsorat: - En ridse i lakken
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Holch Povlsen må notere sig et stort milliontab i dansk modeportal
7-Eleven indgår aftale om levering hele døgnet
Topchef jubler over endnu et rekordår for DK Company
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Holch Povlsen må notere sig et stort milliontab i dansk modeportal
7-Eleven indgår aftale om levering hele døgnet
Topchef jubler over endnu et rekordår for DK Company
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops