Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Kunderne bliver påvirket af omdiskuteret koncept i Netto

Foto: PR



Kunderne bliver påvirket af omdiskuteret koncept i Netto

Læs en detaljeret gennemgang af kundernes respons på klimamærkningen Skyen.

Netto - klimasky interviews

Thursday den 30 September 2021 kl. 10:16 af: Kristian Holgersen

Idéen fik en lunken modtagelse i branchen, men det forhindrede ikke Netto i at teste klimamærkning af varer. Det har påvirket salget.

En gordisk knude... For mange faldgruber... Det vil skabe vildledning.

Gennem et par år har Salling Group bakset med en idé om fælles klimamærkning af fødevarer, mens store dele af branchen - herunder Coop, Dansk Erhverv og Økologisk Landsforening - har rynket lidt på næsen.

For et halvt års tid siden besluttetde Netto at give konceptet et skud på egen hånd. I udvalgte butikker har kunderne således stiftet bekendtskab med mærkningen Skyen, som informerer om fødevarernes klimaaftryk.

Modtagelsen har været fin. Interviews blandt kunderne viser, at 86 procent synes godt om idéen, mens to procent føler sig generede.

Samtidig valgte 18 procent af de kunder, som lagde mærke til mærkningen, at lægge andre varer i kurven efterfølgende. Det har ført til et fald i salget af avocado på 5,5 procent, mens oksekød og skiveskåret pålæg er gået tilbage med henholdsvis 4,1 opg 6,3 procent i de pågældende butikker.

- Det har været meget interessant at følge, hvordan og i hvilket omfang klimamærkningen har påvirket kundernes indkøbsmønstre og adfærd, siger Michael Løve, direktør i Netto.

- Med mærkningen har vi forsøgt at hjælpe kunderne med at navigere i den komplekse information om produkters klimaaftryk. Ultimativt har håbet været, at mærkningen kunne inspirere til at vælge et mere klimavenligt alternativ, end det man normalvis vælger, siger han.

Giver erfaringerne videre

Erfaringerne fra testen bliver nu givet videre til politikere, kunder og den øvrige branche. I Netto og resten af Salling Group håber man, at det kan være et skridt mod en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen.

Men der er et stykke vej endnu, lyder det fra Michael Løve.

- Grundlæggende er der brug for at højne den datakvalitet, som ligger bag mærkningen. I sidste ende bør der være en national standard for, hvordan klimaaftrykket opgøres, siger han.

- Kunderne skal i mærkningen kunne se forskel på f.eks. en agurk produceret i henholdsvis Spanien og Danmark.Der ligger med andre ord meget arbejde foran, så vi håber, at både politikere og branchen er klar til at gå videre med en fælles, national klimamærkning, siger direktøren.

Skepsis i branchen

Da Salling Group bragte idéen om en fælles klimamærkning på banen i 2019, var modtagelsen fra resten af branchen temmelig afmålt.

Året før havde regeringen også foreslået en fælles klimamærkning af fødevarer. Men hverken Dansk Erhverv eller Økologisk Landsforening har været tilhængere af sådan et tiltag.

Heller ikke konkurrenten Coop var lune på ideen.

- Jeg troede, at vi var enige om, at klimamærkning var en gordisk knude, som var meget vanskelig at løse op, og jeg tør ikke gætte på, hvad der fik dem til at ændre mening, sagde CSR-chefen i Coop, Thomas Roland, til Fagmediet Økologisk i 2019.

LÆS OGSÅ: Netto svarer på snak om droppet sponsorat: - En ridse i lakken



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD