Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Netto tester ny mærkning som de første: - Det er komplekst

Foto: PR Salling Group



Torsdag den 8 april 2021 kl. 11:55 af: Kristian Holgersen

En klimamærkning af varer bliver nu testet i to Netto-butikker. - Der er ingen tvivl om, at det er komplekst, siger direktør.

Tidligere har idéen om en klimamærkning af dagligvarer mødt en del skepsis fra flere sider.

Men nu er Netto som de første klar til at give det et skud. To af kædens butikker skal nemlig teste nye mærkninger og skilte, som hjælper kunderne med at træffe mere klimavenlige valg, når de handler ind.

- Vi har forsøgt at lave en klimamærkning, der er enkel at navigere efter. Og som alle, der vil handle mere klimavenligt og mindre klimabelastende, kan benytte, siger Michael Løve, direktør i Netto.

- Der er ingen tvivl om, at det er komplekst, og det har desværre nok stået i vejen for de gode intentioner hos mange. Men netop derfor er det vigtigt, at vi kommer i gang og lancerer en klimamærkning, der gør, at man kan træffe kvalificerede og bevidste valg, siger Michael Løve.

Klimamærkningen tager afsæt i Den store klimadatabase, som den grønne tænketank CONCITO har udarbejdet. Her er klimaaftrykket fra 500 fødevarer kortlagt, så de kan sammenlignes på tværs af kategorier. Både CONCITO og en række andre eksperter har bistået Netto med udarbejdelsen af klimamærkningen.

Håber på fælles løsning

Erfaringerne fra de to Netto-butikker, som ligger i København og Horsens, skal bidrage til en fælles klimamærkning for hele dagligvarebranchen, lyder det fra Michael Løve.

- I Netto håber vi på, at vi meget snart kan samles om en fælles, national klimamærkning på tværs af hele dagligvarehandlen, siger han og fortsætter:

- For vi tror, at det kan gøre en forskel. Men den findes ikke endnu, og derfor har vi valgt at lave et bud på en klimamærkning, hvor vi får nogle erfaringer og skubber til udviklingen. Den løber i en begrænset periode, hvorefter vi vil se, hvordan kunderne tager imod ordningen, og vi vil dele alle erfaringer, vi gør os, så vi kan tage de næste, fælles skridt, siger Michael Løve.

Tidligere har både Coop og Økologisk Landsforening forholdt sig kritisk til en fælles klimamærkning, fordi opgaven nærmest virker umulig.

- Jeg synes ikke, at det er en særlig god ide. Det vil kræve et kæmpe arbejde med nogle meget komplekse beregninger og så mange faktorer, at det vil skabe mere vildledning end vejledning, har formand for Økologisk Landsforening, Per Kølster, tidligere udtalt på foreningens hjemmeside.

LÆS OGSÅ: Første grønne Netto-butik er klar til indvielse



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD