Kendt mærkning oplevede vækst trods udfordringer i detailhandlen
I 2022 skulle kendt mærkning kæmpe for at blive på hylderne i landets supermarkeder, siger direktør.
På grund af inflation og høje energipriser søgte flere forbrugere mod hylderne med discountvarer.
Selvom det gjorde livet lidt sværere for Fairtrade-produkter, så oplevede mærkningen også vækst i 2022.
Tilbagegangen for salg af Fairtrade-kaffe blev vendt til fremgang, mens endnu flere varer i dagligvarehandlens egne produktserier fik Fairtrade-mærket på. Der var fortsat et flot salg af Fairtrade-vanilje, som efterspørges af danskerne hele året, og så kom Fairtrade-roser for alvor ind på det danske marked med en vækst på over 170 procent.
- Det var et udfordrende år med mange bevægelser i dagligvarehandlen, og det betød, at vi skulle kæmpe for at sikre og fastholde Fairtrade-mærkede produkter på butikkernes hylder og i forbrugernes indkøbskurv, siger Fairtrades direktør i Danmark, Camilla Erika Lerberg.
- Derfor er vi stolte af, at vores licensindtægter alligevel vækstede med over to procent i Danmark i 2022, siger hun.
Direktøren havde gerne set en højere vækst i salget af Fairtrade-mærkede produkter i dagligvarehandlen, men hæfter sig ved tidligere års gode resultater, som har betydet, at Fairtrade-mærket er kommet godt igennem en periode, hvor uforudsete udfordringer har stået i kø.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops