Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Arbejdsgruppe har udtænkt en fælles klimamærkning

Foto: Colourbox



Thursday den 27 April 2023 kl. 10:54 af: Kristian Holgersen

Flere af detailhandlens tunge navne sidder med i en arbejdsgruppe, der nu fremlægger et bud på en fælles klimamærkning af alle fødevarer.

For et år siden nedsatte den socialdemokratiske regering en arbejdsgruppe, som skulle udtænke en fælles klimamærkning af fødevarer.

Med i gruppen sidder flere af de tunge navne fra detailhandlen - heriblandt Coop, Salling Group og De Samvirkende Købmænd - og de fremlægger nu resultatet af deres arbejde til den nuværende minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen (V).

Løsningsforslaget er et frivilligt, men statskontrolleret klimamærke, hvor fødevarer bliver inddelt i fem trin, som angiver klimabelastningen.

- En anbefaling, der er brugbar for købmændene og gør klimamærket anvendeligt og let forståeligt for forbrugerne, der allerede i dag har mere end 30 forskellige forbrugermærker, de skal forholde sig til, når de handler, siger Jannick Nytoft, adm. direktør hos De Samvirkende Købmænd.

- Det vil også bidrage til producenternes og dagligvarehandlens arbejde for fødevareproduktion med lavere klimabelastning. Nu venter vi med spænding på de politiske forhandlinger, siger Jannick Nytoft.

Kunderne efterspørger mærkning

Idéen om klimamærkning af fødevarer har været oppe at vende flere gange gennem de seneste år. I dagligvarekæden Netto, som hører under Salling Group, begyndte man blandt andet at teste en løsning tilbage i april 2021.

Hos Coop har man tidligere forholdt sig skeptisk til klimamærkning, men dagligvarekoncernen høstede gode erfaringer, da man testede en mærkning i en af Kvickly-butikkerne.

- Resultatet viser, at kunderne efterspørger et klimamærke og føler sig hjulpet af det, siger Per Thau, koncerndirektør i Coop.

- Derfor støtter vi helhjertet ambitionen om at udvikle et nationalt dansk klimamærke til fødevarer og er glade for at kunne overrække fødevareminister Jacob Jensen arbejdsgruppens anbefalinger, siger han.


Arbejdsgruppen består af:

Fødevarestyrelsen (formand):
Per Preisler Christiansen, Direktør for innovation og vækst

Bager- & Konditormestre i Danmark:
Henrik Jellev Madsen, Fødevarechef

Bryggeriforeningen:
Knud Loftlund, Afdelingschef

Coop:
Thomas Roland, CSR-chef

Danmarks Naturfredningsforening:
Rikke Lundsgaard, Landbrugspolitisk seniorrådgiver

Dansk Erhverv:
Saoirse McKeever Eriksen, Chefkonsulent, Handel

Dansk Industri:
Leif Nielsen, Branchedirektør

De Samvirkende Købmænd:
Anne-Marie Jensen Kerstens, Fødevarechef

Forbrugerrådet Tænk:
Karin Breck, Politisk chef, Bæredygtigt forbrug

Foreningen Fiskebranchen:
Ole Lundberg Larsen, underdirektør Danmarks Fiskeriforening PO

FødevareDanmark:
Leif Wilson, Formand

Landbrug & Fødevarer:
Niels Peter Nørring, Klimadirektør

Mærkevareleverandørerne:
Mogens Werge, CSR & Public Affairs Manager

Plantebranchen:
Frederik Madsen, Sekretariatschef

Salling Group:
Martin Hasgard Olesen, Head of Assortment and Marketing

Økologisk Landsforening:
Sybille Kyed, Landbrugs- og fødevarepolitisk chef

Kilde: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri


LÆS OGSÅ: Coop indfører endnu en mærkning i butikkerne



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD