Irma har premiere på nyt butikskoncept
Den første grønne Irma åbner torsdag på Østerbro i København. Økologien skal videre til next level, siger direktør.
Irma-pigen skal til at vænne sig til nye farver, når landets første Irma ØKO-butik i dag slår dørene op på Østerbrogade 110 i København. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Coop.
På facaden er den kendte blå farve skiftet ud med grøn, og på hylderne vil langt de fleste varer være økologiske - i en normal Irma gælder det en tredjedel.
- Irma var den første supermarkedskæde, der startede med at sælge økologi, og vi har den holdning, at det, som vi alle lægger i kurven eller serverer på tallerkenen, i sidste ende har betydning, siger Irmas direktør Søren Steffensen.
Konventionelle varer skiller sig ud
Hvor det normalt er de økologiske varer, som får et mærke, så forholder det sig omvendt i den nye Irma ØKO. Her er det de konventionelle varer, der skiller sig ud med et mærkat.
- Det at arbejde med økologi, som vi har gjort i Irma ØKO, er som at arbejde i et lille laboratorium; det viser tydeligt, hvad vi kan på økologi - og nok så vigtigt; hvad vi ikke kan, sige Søren Steffensen.
- Vi kan ikke dække det fulde køb af. Men med Irma ØKO får vi forhåbentligt et afsæt til at bringe økologien videre til næste level, og det håber vi, at resten af branchen vil bakke op om, så vi sammen med forbrugerne kan handle os til en endnu bedre verden, fortsætter han.
Varer som salt, toiletpapir og vand på flaske, der ikke eksisterer i en økologisk variant, er typisk Svanemærket eller certificeret.
Glæde hos forening
Irmas økologiske satsning falder i god jord hos Økologisk Landsforening, udtaler formand Per Kølster i pressemeddelelsen.
- Åbningen af Irma ØKO er en helt fantastisk milepæl for økologi. Halvdelen af danskerne køber i dag økologi hver eneste uge og stadig flere foretrækker økologi på alle vareområder. At efterspørgslen efter økologi er så stor, at der er basis for en øko-butik, er en sejr for både de danske forbrugere og for vores natur, grundvand og dyrene, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Medarbejdere i Salling Group får ekstra løn med på sommerferie
Bestseller indfører gratis klimakompensation på pakker
Effektiv marketingstrategi sætter fut under væksten hos netbutik
Uforudsigeligt år ender med at male bundlinjen rød
Coop krydser klinger med kendt producent: Fjerner varer
HK: Ledere giver for lidt hjælp til stressramte
Kæde med kendt erhvervsmand blandt ejerne fortsætter ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Medarbejdere i Salling Group får ekstra løn med på sommerferie
Bestseller indfører gratis klimakompensation på pakker
Effektiv marketingstrategi sætter fut under væksten hos netbutik
Uforudsigeligt år ender med at male bundlinjen rød
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops