Irma-topchefens vej til det første købmandsjob

Foto: Irma
Kvalitet og kundefokus definerer Irma, mener kædedirektør Jesper Uggerhøj, der i dette portræt ser tilbage på sin første tid i chefstolen.
Den gennemsnitlige Irma-medarbejder har 15 års anciennitet, så der er et stykke vej op til gennemsnittet for kædedirektør Jesper Uggerhøj, der netop har rundet det første halvandet år som topchef for den danske dagligvarekæde.
Detailfolk.dk har mødt ham til en snak om netop den første tid på posten i en af landets ældste og mest traditionsrige dagligvarekæder. Han har sat os stævne på café, og over en cappuccino fortæller Irma-direktøren om sin vej til jobbet hos det hæderkronede Irma og om sine oplevelser det første halvandet år som øverste chef.
LÆS OGSÅ: Irma-topchef: "Led, som du selv vil ledes"
Fra Frederikshavn til Saudi Arabien
At Jesper Uggerhøj skulle blive direktør i en detailkæde var ikke noget, der umiddelbart lå i kortene. Den 43-årige direktør startede sin karriere som elev i det daværende MD Foods, det vi i dag kender som Arla, efter at have færdiggjort sin uddannelse på Frederikshavn Handelsskole.
Fødebyen Frederikshavn blev i forbindelse med jobbet hos MD Foods skiftet ud med først København, så Saudi Arabien og sidenhen Grækenland med stillinger som blandt andet eksportchef og salgs- og marketingschef. Efter 11 år i det danske andelsmejeriselskab takkede Jesper Uggerhøj ja til en stilling i England hos virksomheden Jamo, der producerer forbrugerelektronik. Her blev han chef for den engelske afdeling af et datterselskab.
Efter tre år gik turen igen hjem til Danmark, hvor han var hos Toms, Løgismose og sidst som adm. direktør i Premier Is, inden han i 2012 kom til Irma.
- Det er noget helt andet. Jeg har jo ikke været købmand før, siger Jesper Uggerhøj til detailfolk.dk om skiftet til detailbranchen.
Alligevel er han ikke i tvivl om, at når nu det skulle være detail, så var Irma den rigtige kæde for ham.
- Jeg har beskæftiget mig meget med og interesserer mig meget for fødevarer og fødevarekvalitet, og jeg synes, at den eneste kæde, der har holdt fanen højt for kvalitet, er Irma. Og det har de gjort på en flot og ansvarlig måde. De har, hvad man kan kalde en ”kvalitet før afsætning”-mentalitet, og det kan jeg godt lide, forklarer Jesper Uggerhøj om sit valg.
Han mener, at han med sin baggrund i fødevarebranchen kan være med til at tilføre Irma noget ekstra fremadrettet.
- Jeg har tidligere arbejdet meget med varerne og været med til at udvikle og differentiere dem. Og det er et af de kald, som jeg kan se, at Irma har i fremtiden. Vi skal arbejde endnu mere med at differentiere vores sortiment. Det kan jeg være med til at skabe nogle rammer for, så vi bliver endnu bedre til det og på den måde kan udvikle den del af forretningen yderligere, forklarer han.
(Artiklen fortsætter på næste side)
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Holch Povlsen blander sig i sagen om Nemlig.com
Lander chefstilling hos discountkæde efter mange år i Bilka-trøjen
Landsdækkende kæde slår rekorder med hjælp fra kendt komiker
Burgerkæde bliver slæbt i retten efter køb af konkursbo
Tirsdag byder på genåbninger og mildere restriktioner for detailhandlen
Konkursramt shoppingcenter ender på tvangsauktion
Matas i parløb med førende netbutik efter store opkøb
Erfarent makkerpar skyder Powers seneste satsning i gang
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør butikker over 5000 m2 kunne åbne på samme vilkår som mindre butikker?
Bør det forbydes for dagligvarebutikker at sælge non-food som tøj og elektronik når øvrige specialbutikker er tvangslukket?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Holch Povlsen blander sig i sagen om Nemlig.com
Lander chefstilling hos discountkæde efter mange år i Bilka-trøjen
Landsdækkende kæde slår rekorder med hjælp fra kendt komiker
Burgerkæde bliver slæbt i retten efter køb af konkursbo
Tirsdag byder på genåbninger og mildere restriktioner for detailhandlen
Seneste blogindlæg
Det er tid til at udvide din B2B-forretnings online tilstedeværelse
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser
Den fysiske butiks største trussel!