Irma-topchefens vej til det første købmandsjob

Foto: Irma
Kvalitet og kundefokus definerer Irma, mener kædedirektør Jesper Uggerhøj, der i dette portræt ser tilbage på sin første tid i chefstolen.
Den gennemsnitlige Irma-medarbejder har 15 års anciennitet, så der er et stykke vej op til gennemsnittet for kædedirektør Jesper Uggerhøj, der netop har rundet det første halvandet år som topchef for den danske dagligvarekæde.
Detailfolk.dk har mødt ham til en snak om netop den første tid på posten i en af landets ældste og mest traditionsrige dagligvarekæder. Han har sat os stævne på café, og over en cappuccino fortæller Irma-direktøren om sin vej til jobbet hos det hæderkronede Irma og om sine oplevelser det første halvandet år som øverste chef.
LÆS OGSÅ: Irma-topchef: "Led, som du selv vil ledes"
Fra Frederikshavn til Saudi Arabien
At Jesper Uggerhøj skulle blive direktør i en detailkæde var ikke noget, der umiddelbart lå i kortene. Den 43-årige direktør startede sin karriere som elev i det daværende MD Foods, det vi i dag kender som Arla, efter at have færdiggjort sin uddannelse på Frederikshavn Handelsskole.
Fødebyen Frederikshavn blev i forbindelse med jobbet hos MD Foods skiftet ud med først København, så Saudi Arabien og sidenhen Grækenland med stillinger som blandt andet eksportchef og salgs- og marketingschef. Efter 11 år i det danske andelsmejeriselskab takkede Jesper Uggerhøj ja til en stilling i England hos virksomheden Jamo, der producerer forbrugerelektronik. Her blev han chef for den engelske afdeling af et datterselskab.
Efter tre år gik turen igen hjem til Danmark, hvor han var hos Toms, Løgismose og sidst som adm. direktør i Premier Is, inden han i 2012 kom til Irma.
- Det er noget helt andet. Jeg har jo ikke været købmand før, siger Jesper Uggerhøj til detailfolk.dk om skiftet til detailbranchen.
Alligevel er han ikke i tvivl om, at når nu det skulle være detail, så var Irma den rigtige kæde for ham.
- Jeg har beskæftiget mig meget med og interesserer mig meget for fødevarer og fødevarekvalitet, og jeg synes, at den eneste kæde, der har holdt fanen højt for kvalitet, er Irma. Og det har de gjort på en flot og ansvarlig måde. De har, hvad man kan kalde en ”kvalitet før afsætning”-mentalitet, og det kan jeg godt lide, forklarer Jesper Uggerhøj om sit valg.
Han mener, at han med sin baggrund i fødevarebranchen kan være med til at tilføre Irma noget ekstra fremadrettet.
- Jeg har tidligere arbejdet meget med varerne og været med til at udvikle og differentiere dem. Og det er et af de kald, som jeg kan se, at Irma har i fremtiden. Vi skal arbejde endnu mere med at differentiere vores sortiment. Det kan jeg være med til at skabe nogle rammer for, så vi bliver endnu bedre til det og på den måde kan udvikle den del af forretningen yderligere, forklarer han.
(Artiklen fortsætter på næste side)
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Læs artiklen her
Seneste nyheder
Milliardær på opkøb skaber god stemning i velkørende koncern
Erfaren detailprofil får ledende stilling i Coops lavpriskæder
Tålmodigt brødrepar åbner første butik på pengestærkt marked
Direktør advarer: Varer ligger og mister værdi i lukkede butikker
Rigmænd må til lommerne for at beskytte stor spisekæde
Udskældt netbutik går i tvangsopløsning
Jysk skifter navnet på de sidste 1.000 butikker
Dansk Erhverv: Sådan kunne en plan for genåbning se ud
Seneste afstemninger
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Bør butikkerne gennemføre Black Friday i 2020?
Mest læste nyheder
Erfaren detailprofil får ledende stilling i Coops lavpriskæder
Salling Group kommer med en appel til alle medarbejdere
Milliardær på opkøb skaber god stemning i velkørende koncern
Direktør advarer: Varer ligger og mister værdi i lukkede butikker
Seneste nyheder
Milliardær på opkøb skaber god stemning i velkørende koncern
Erfaren detailprofil får ledende stilling i Coops lavpriskæder
Tålmodigt brødrepar åbner første butik på pengestærkt marked
Direktør advarer: Varer ligger og mister værdi i lukkede butikker
Rigmænd må til lommerne for at beskytte stor spisekæde
Seneste blogindlæg
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen
Absurd ”Postmand Per-afgift" fra regeringen vil skade konkurrenceevnen og danske netbutikker
Amazons lancering i Sverige skærper nødvendigheden af fair og lige konkurrencevilkår