Fra butiksgulvet til direktørstolen: Mød topchefen, der havnede i Elgiganten ved et tilfælde
Peder Stedal fik ved et tilfælde et sælgerjob i Elgiganten. I dag, 20 år senere, er han topchef i elektronikgiganten og har sat fokus på kunderne.
Det var lidt af en tilfældighed, at Peder Stedal i første omgange havnede i Elgiganten.
- Jeg søgte noget salgserfaring og søgte et job som sælger i vores første varehus i Glostrup, fortæller Peder Stedal.
Han tager imod detailfolk.dk på Elgigantens hovedkontor i shoppingcentret Field’s i Ørestaden ved København.
Den 39-årige topchef, der i uformel velklædt stil tager imod i en åbentstående blå skjorte uden slips, stiller ellers normalt ikke op til portrætter. Han har dog alligevel valgt at sige ja tak til at lade detailfolk.dk’s udsendte kigge forbi til en kop kaffe. Spørgsmålet om hvorfor han sjældent lader sig portrættere, slår han hen med et:
- Det er ikke mig, men den opgave jeg er blevet betroet, der er det interessante.
Den betroede opgave som manden i spidsen for en organisation med en milliardomsætning, 2.000 ansatte og 29 varehuse fik Peder Stedal for to et halvt år siden, efter Jesper Boysen gik til den konkurrerende Expert-kæde. Indtil da har han i løbet af de snart 20 år, han har været ansat, været vidt omkring i Elgiganten, den norske Elkjøp Nordic-koncern og i moderselskabet Dixons Carphone.
Sælgerjobbet blev hurtigt afløst af et salgslederjob med ansvar for omkring 60 millioner kroner i omsætning og derefter gik det slag i slag.
- Jeg blev varehuschef som 23-årig, og der havde jeg ansvaret for omkring 130 millioner kroner i omsætning. Det var super spændende og er jo en af fordelene ved detailhandlen. Når jeg kiggede på mine kammerater, så læste de indtil de var i midten eller slutningen af 20’erne, siger Peder Stedal.
Han havde egentlig også en plan om at skulle læse videre, måske til cand.merc eller biløkonom. Det blev dog ikke til noget, selvom han var glad for at gå i skole. I stedet er han autodidakt og har ladet den ene udfordring tage den anden.
Det førte ham blandt andet til Centraleuropa og Italien, hvor han blandt andet sad som indkøbschef, salgsdirektør og kategoridirektør, inden han igen kom hjem til Danmark og fik ansvaret for forbrugerelektronik og markedsføring, indtil han kunne sætte sig i den ledige direktørstol.
Har sat fokus på kunder
Med Peder Stedal ved roret har Elgiganten sat et ekstra fokus på kunderne.
- Det er kundens århundrede, og som detailhandler i dag stiger kravene fra kunderne. De forventer i dag, at prisen er i orden, når man handler i Elgiganten. Det er en hygiejnefaktor. Så jeg har for min del forsøgt at sætte fokus på blandt andet kundeservice, forklarer Peder Stedal.
Derfor har han blandt andet været med til at introducere en know how-løsning, hvor kunderne kan få hjælp til at få sat deres elektroniske apparater op.
- Tid er jo det, som ingen har, og jeg er helt sikker på, at mange børnefamilier og kunder generelt er glade for ikke at skulle bruge en weekend på at sætte pc’en op til børnene eller installere tv’et. Det kan vi nu klare for dem for en rimelig pris, forklarer han.
Samtidig har varehusene også fået en overhaling.
- Vores varehusportefølje var temmelig underinvesteret. Vi har derfor speedet op og i snit har renoveret tre-fire varehuse per år. Det er klart, at vi også har satset meget online, det kommer vi også til at gøre fremadrettet, men skal du have en fysisk butik i dag, skal den være inspirerende og give kunderne en ekstra oplevelse, forklarer han og understreger, at der samtidig skal en stor sammenhæng mellem kanalerne.
- Det gennemsyrer hele forretningen for os, at uanset, hvor kunderne er, så skal de have en god oplevelse, og så er det lige meget om det er i kundecentret, på hjemmesiden eller nede i varehuset, siger han.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Læs artiklen her
Seneste nyheder
Milliardær på opkøb skaber god stemning i velkørende koncern
Erfaren detailprofil får ledende stilling i Coops lavpriskæder
Tålmodigt brødrepar åbner første butik på pengestærkt marked
Direktør advarer: Varer ligger og mister værdi i lukkede butikker
Rigmænd må til lommerne for at beskytte stor spisekæde
Udskældt netbutik går i tvangsopløsning
Jysk skifter navnet på de sidste 1.000 butikker
Dansk Erhverv: Sådan kunne en plan for genåbning se ud
Seneste afstemninger
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Bør butikkerne gennemføre Black Friday i 2020?
Mest læste nyheder
Erfaren detailprofil får ledende stilling i Coops lavpriskæder
Salling Group kommer med en appel til alle medarbejdere
Milliardær på opkøb skaber god stemning i velkørende koncern
Direktør advarer: Varer ligger og mister værdi i lukkede butikker
Seneste nyheder
Milliardær på opkøb skaber god stemning i velkørende koncern
Erfaren detailprofil får ledende stilling i Coops lavpriskæder
Tålmodigt brødrepar åbner første butik på pengestærkt marked
Direktør advarer: Varer ligger og mister værdi i lukkede butikker
Rigmænd må til lommerne for at beskytte stor spisekæde
Seneste blogindlæg
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen
Absurd ”Postmand Per-afgift" fra regeringen vil skade konkurrenceevnen og danske netbutikker
Amazons lancering i Sverige skærper nødvendigheden af fair og lige konkurrencevilkår