Mød manden bag Skousens turnarund
Med en utraditionel tilgang til detail har den 34-årige Jonas Dørken fået vendt Skousen til en succesforretning, fortæller han i et interview med detailfolk.dk.
Det er langt fra en klassisk detailprofil, som WhiteAway Group A/S valgte til at stå i spidsen for Skousen, da firmaet opkøbte kæden efter en konkurs i 2011.
Den it-ingeniøruddannede Jonas Dørken har ingen baggrund i detailbranchen andet end studiejob bag disken i forskellige butikker. Alligevel har han på tre år formået at vende en underskudsforretning til en spirende succes.
Et kig i selskabets regnskab viser, at Skousen sidste år havde et underskud på 471.000 kroner. Det skal ses i sammenhæng med et underskud, der året før lød på 1,6 millioner kroner og 13,5 millioner kroner i 2010, hvor kæden stadig blev drevet i det gamle regi. Regnskaberne skal samtidig ses i sammenhæng med de resterende selskaber i WhiteAway Group-koncernen, så reelt set har Skousen-forretningen bidraget positivt til koncernens bundlinje i de seneste to regnskabsår. Samtidig understreger Jonas Dørken, at der i år vil være sorte tal på bundlinjen, selvom han ikke kan udtale sig mere konkret om størrelsen.
- Jeg kan sige, at det samlet set går godt. Vi har en ret massiv vækst, og vi tjener også penge på det, slår han fast over for detailfolk.dk.
Har sit udgangspunkt online
Men hvordan har en 34-årig direktør uden detailerfaring fået vendt den synkende skude?
- Jeg er en meget utraditionel direktør og jeg har på fornemmelsen, at jeg tænker meget anderledes en andre i direktører i detailbranchen, forklarer Jonas Dørken.
Det kommer først og fremmest til udtryk i den måde, han tænker og driver forretningen på.
- Vi driver som udgangspunkt onlinehandel her i huset, siger Jonas Dørken.
Det gør sig ikke bare gældende på webshoppen Skousen.dk, men også i butikkerne. De køber nemlig ind via en særlig webshop designet til dem.
- Vi betragter det derfor som en ekstra online salgskanal, selvom den egentlig er offline, forklarer den adm. direktør.
Samtidig skar han væsentligt ned på de ansatte på hovedkontoret. Faktisk er ingen af de 50 ansatte, der sad på hovedkontoret under Skousen-familiens ejerskab, ansat i dag.
Nu sidder der 15, der har med Skousen specifikt at gøre, mens de forskellige selskaber i WhiteAway Group-koncernen også har en del fælles folk siddende. Al kommunikation foregår via en form for intranet, så telefondamer og kørende sælgere er sparet væk.
Jonas Dørken er ikke i tvivl om, at den måde han driver detail på, er fremtidens måde at drive detail på.
- Jeg tror, mange kommer til at tage ved lære af den måde, som vi gør tingene på her. Jeg tror, vi har fundet den rigtige løsning på den kæmpe udfordring det er at drive cross-channel, siger han.
Matcher laveste netpris i fysiske butikker
Derudover er det også Jonas Dørken, der har lanceret ideen om at matche den laveste netpris i det fysiske Skousen-butikker. Noget Skousen har markeret sig kraftigt på gennem flere markedsføringskampagner den seneste tid. Og der er en god grund til, at det er en rigtig god idé, mener den adm. direktør.
- Vi ved, at over 80 procent af de hvidevarer, der bliver købt i dag, bliver købt i de fysiske butikker. Det, tror jeg, er fordi, kunderne gerne vil se en sælger i øjnene og se og føle produktet, inden de køber. På den anden side er der internethandlen, der især vokser, fordi varerne her historisk set er billigere på nettet. Hvis man fjerner den faktor, der hedder pris, vil folk altså som udgangspunkt stadig helst handle i den fysiske butik. Når vi så siger, at vi matcher den laveste netpris, kan folk lige så godt gå ned i en butik og få den gode service, som Skousen er kendt for, forklarer Jonas Dørken.
Han understreger, at Skousen kan gøre det, fordi kæden i forvejen sidder på en stor del af netmarkedet for hårde hvidevarer og samtidig har et godt ry, som Danmarks ældste hvidevarekæde med erfaring, god service og lokal forankring. Men det er selvfølgelig ikke en gratis affære at matche den billigste netpris, når man fortsat har udgifterne til de fysiske butikker.
Artiklen fortsætter på næsten side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Mobilselskab rykker ud i fysiske butikker med ny aftale
Holch Povlsen blander sig i sagen om Nemlig.com
Lander chefstilling hos discountkæde efter mange år i Bilka-trøjen
Landsdækkende kæde slår rekorder med hjælp fra kendt komiker
Burgerkæde bliver slæbt i retten efter køb af konkursbo
Tirsdag byder på genåbninger og mildere restriktioner for detailhandlen
Konkursramt shoppingcenter ender på tvangsauktion
Matas i parløb med førende netbutik efter store opkøb
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør butikker over 5000 m2 kunne åbne på samme vilkår som mindre butikker?
Bør det forbydes for dagligvarebutikker at sælge non-food som tøj og elektronik når øvrige specialbutikker er tvangslukket?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Mobilselskab rykker ud i fysiske butikker med ny aftale
Holch Povlsen blander sig i sagen om Nemlig.com
Lander chefstilling hos discountkæde efter mange år i Bilka-trøjen
Landsdækkende kæde slår rekorder med hjælp fra kendt komiker
Burgerkæde bliver slæbt i retten efter køb af konkursbo
Seneste blogindlæg
Det er tid til at udvide din B2B-forretnings online tilstedeværelse
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser
Den fysiske butiks største trussel!