Forbrugere truer butikker med shitstorms
Mange butikker oplever, at sure kunder truer med at starte shitstorms. En ny undersøgelse kortlægger problemet.
En del forbrugere er efterhånden blevet klar over, at de har en betydelig magt over butikkerne, som de kan udøve ved at brokke sig på Trustpilot og de sociale medier. Det viser en undersøgelse, som Megafon har foretaget for Politiken.
15 procent af de adspurgte forbrugere svarede, at de en eller flere gange har advaret en udbyder af varer eller services om, at de vil skrive en dårlig anmeldelse, hvis de ikke får bedre betjening. Men det overrasker ikke Dansk Erhverv, der organiserer danske handlende.
- Jeg tror desværre, at det er ret almindeligt, at kunderne truer med dårlig omtale. Det er, hvad vi hører, siger markedschef for handel i Dansk Erhverv Lone Rasmussen til Politiken.
Hun forklarer yderligere, at organisationen for nyligt har holdt et arrangement, hvor man har oplyst om shitstorms og dårlig omtale på de sociale medier, da mange mindre erhvervsdrivende ikke har tid til at bruge al deres tid på at holde øje med de sociale medier.
Alle kan ikke starte shitstorms
Det er dog ikke alle sure kunder, som bare kan starte en shitstorm. Men kontakt via Facebook er engang imellem den eneste måde, hvorpå man som kunde kan få erstatning fra en virksomhed. Det forklarer vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe.
- Der skal man kunne noget særligt, så man skal nok ikke overvurdere shitstorms som våben. Men mindre kan gøre det: Vi hører da om forbrugere, der har ringet og skrevet uden held, men når de så har skrevet på virksomhedens facebookside, så har de fået den erstatning, de havde krav på, siger vicedirektøren til Politiken.
LÆS OGSÅ: Nu kan butikker købe shitstorm-forsikring
Læs hele artiklen på PolitikenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops