Forbrugere om nethandel: En fordel trumfer pris og stort udvalg
Stadig færre forbrugere peger på lave priser og udvalg som primære årsager til at handle på nettet.
Gennem de senere år har stadig færre forbrugere angivet priser og større udvalg som den primære årsag til at handle på nettet.
I stedet er bekvemmelighed den mest udbredte begrundelse til at vælge nettet frem for fysiske butikker. Det viser tal fra Dansk Erhvervs seneste E-handelsanalyse, hvor 38 procent peger på “bekvemmelighed”, mens “udvalg” og “pris” står for henholdsvis 33 og 22 procent.
Ifølge E-handelsdirektøren hos Dansk Erhverv - Niels Ralund - er der ikke tale om en ny udvikling. Men den er blevet mere tydelig gennem coronakrisen, fordi forbrugerne søger tryghed.
Samtidig har de fysiske butikker taget kampen op med konkurrenterne på nettet.
- Mange - både fysiske og digitale butikker - kører også med prismatch, så det er sværere at skille sig markant ud på prisen. Derfor skal der noget mere til at overbevise forbrugerne, og her er bekvemmelighed klart oplagt. Jeg ser det som en fordel for både fysiske og digitale butikker, at det ikke handler om pris, men om at give en god brugeroplevelse, siger Niels Ralund på Dansk Erhvervs hjemmeside.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops