Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Flere og flere virksomheder satser på sociale medier

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 29 June 2016 kl. 09:09

Andelen af små og mellemstore virksomheder, der i dag har en profil på ét eller flere sociale medier, vokser stadig. Se statistik.

Seks ud af ti af de små og mellemstore virksomheder har i dag en profil på ét eller flere sociale medier, og hver anden er til stede på Facebook.

Det viser en ny undersøgelse, som Eniro har foretaget blandt 1.500 virksomheder i Sverige og Danmark.

Måske ikke overraskende er Facebook det mest populære sociale medie i både Danmark og Sverige, hvor henholdsvis 47 og 51 procent af virksomhederne er til stede.

I Danmark, hvor det er fjerde år i træk, at undersøgelsen foretages, er andelen af SMV’er på Facebook steget med 10 procentpoint det seneste år. Undersøgelsen er ikke opdelt i brancher.

Næstmest populær er LinkedIn, men hvor det er 26 procent af de svenske virksomheder, der har en profil der, gælder det for hele 32 procent af de danske virksomheder, hvilket er en stigning på fem procentpoint i forhold til sidste år.

Svenskere mest vilde med Instagram

De svenske virksomheder fører omvendt, når det gælder Instagram, hvor dobbelt så mange svenske som danske virksomheder er til stede.

Også Twitter er mere populær blandt de svenske virksomheder, mens et medie, der det seneste år har fået massiv opmærksomhed, nemlig Snapchat, bruges af blot én procent af virksomhederne i både Danmark og Sverige.

- På den ene side sammenligner vi os jo ofte med Sverige, men som undersøgelsen viser, er der altså også forskelle mellem os. At så mange flere svenske end danske virksomheder er på Twitter, hænger nok sammen med, at kanalen er langt mere udbredt i Sverige, mens det her i Danmark stadig er et fåtal af de almindelige forbrugere, der er aktive der, siger Kristoffer Apollo, kommunikationschef i Eniro Danmark, i en pressemeddelelse.

Fakta: Små og mellemstore virksomheder på sociale medier:

  • 47 pct. af de danske SMV’er har en profil på Facebook mod 51 pct. af de svenske
  • 32 pct. af de danske SMV’er har en profil på LinkedIn mod 26 pct. af de svenske
  • 9 pct. af de danske SMV’er har en profil på Instagram mod 18 pct. af de svenske
  • 8 pct. af de danske SMV’er har en profil på Twitter mod 14 pct. af de svenske
  • 60 pct. af de danske SMV’er på Facebook opdaterer ugentligt eller oftere mod 50 pct. af de svenske.
  • 26 pct. af de danske SMV’er på Facebook bruger profilen til direkte kundedialog mod 22 pct. af de svenske.
  • 2 pct. af de danske SMV’er på Facebook bruger profilen til rekruttering af nye medarbejdere mod 18 pct. af de svenske.
  • 26 pct. af de danske SMV’er oplever det som en barriere for tilstedeværelse på sociale medier, at virksomhedens målgruppe er svær at ramme her. Det gælder for 21 pct. af de svenske SMV’er.
  • 32 pct. af de danske SMV’er, der i dag er til stede på sociale medier, mener at virksomheden kunne få en gevinst af at øge tilstedeværelsen. Det samme mener 43 pct. af de svenske SMV’er på sociale medier.

    LÆS OGSÅ: Virksomheder jubler over sociale medier


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD