Coop dumper karakterer - laver egen uddannelse
PROFILJOBS
Magasin søger Flagship Store Sales Manager med stærk ledelses- og retail erfaring
FranchiseMatch søger butikschef og indehaver til Sjölin Jylland: Succesfuldt koncept med stærk vækst!
SVÆRT VED AT SKAFFE RETAILKANDIDATER? Få dit jobopslag her til kun 1995,-
Med en alternativ optagelsesprøve giver Coop de unge med dårlige karakterer endnu en chance for at blive bager eller slagter.
Coop starter nu en helt ny uddannelse, som koncernen kalder for Madskolen. Idéen med skolen er, at der skal uddannes omkring 100 elever om året.
Tilmeldingen til uddannelsen foregår også på en ny måde. Den sker nemlig ved, at man bliver nomineret af andre. Og det er der en særlig grund til, forklarer teamchef i Coop, Morten Lynge Lauridsen, der er ansvarlig for projektet.
- Vi har lavet nogle målinger på den her målgruppe, og det er ikke altid, at de søger denne slags uddannelser selv. Vi kan også se, at der ikke er så stor søgning på erhvervsskolerne, så nu prøver vi en lidt anden metode, siger han til detailfolk.dk og uddyber:
- Nogle gange kan det jo være, at ens mor eller lærer kan se et potentiale, som man ikke selv ser, og derfor giver vi også dem muligheden for at nominere. Men man kan selvfølgelig også nominere sig selv.
Karakterer hæmmer dygtige elever
Morten Lynge Lauridsen forklarer, at det store fokus på optagelseskrav til erhvervsskolerne betyder, at nogle unge bliver blokeret i at tage en uddannelse. I dag kræves det nemlig, at eleverne som minimum har fået karakteren 02 i dansk og matematik.
- For os handler det om håndværket og ikke så meget om, hvorvidt man er god til at analysere et digt. Med det nye system er der nogle mennesker, der bliver spærret i at tage en uddannelse. Og det synes vi er ærgerligt. Det betyder selvfølgelig ikke, at man skal have under 02 i matematik og dansk for at gå på vores skole. Vi siger bare, at det ikke er et krav hos os, at man har 02 i matematik og dansk, forklarer han.
Teamchefen understreger derudover, at Coop kan se, at koncernen kommer til at mangle både bagere og slagtere i fremtiden, fordi der ikke bliver uddannet nok fra erhvervsskolerne. Så det er også et forsøg på at bryde den onde spiral.
Særlig optagelsesproces
I alt er der oprettet 100 pladser på den nye uddannelse, som er indrettet således, at eleverne bor sammen på skolen. De får også løn under uddannelsen og garanti for en praktikplads bagefter.
Men hvordan regner Coop så med at udvælge de unge, som bliver nomineret?
- Vi ser på adfærd. Vi screener både gennem samtaler og via en test. I testen ser vi på, om de har flair for at blive bager eller slagter. Vi ser på, om deres hænder og krop fungerer i et flow, der passer til at arbejde med mad, forklarer Morten Lynge Lauridsen.
Han forventer, at Coop kommer til at teste 3-400 personer. Han ved det dog ikke med sikkerhed, da det er første gang Coop forsøger sig med den nye uddannelse.
Coop Madskolen henvender sig til elever, der afslutter enten 9. eller 10. klasse i 2016.
Ønsker man at nominere en person til Madskolen, skal man sende en sms til 1400 med teksten: ”Coop HR” efterfulgt af navn og nummer på den, man vil nominere. Man kan også nominere på kenderduen.dk.
Så vil den nominerede blive ringet op af Coop, der vil fortælle dem om uddannelsen.
LÆS OGSÅ: Ikea satser mere på egne uddannelser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Sportmaster er solgt videre til en ejer med ekspansiv agenda
Et bud på fremtidens indkøbskurv bliver nu testet i Netto
Historisk måling: Danske forbrugere er helt nede i kulkælderen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Hvordan tror du Black Friday ender i 2021 sammenlignet med sidste år?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende