Ikea satser mere på egne uddannelser
Ikea har i år klare fokusområder i jagten på kommende elever, når årets elevkampagne starter i dag. Læs, hvad Ikea går efter af elev-profiler.
(Artiklen er udvidet med sidste spørgsmål den 12. januar klokken 09.26)
Ikea skyder i dag, mandag den 11. januar, årets elevkampagne i gang i Danmark.
I den anledning har detailfolk.dk interviewet Ikeas Talent Manager, Charlotte Jensen, for at høre nærmere om elevuddannelse og for at finde ud af, hvilke typer elever Ikea ønsker.
- Charlotte Jensen, hvad er målsætninger for Ikea med hensyn til antal elever i forhold til tidligere år?
- Først og fremmest er det vores mål at finde ’de rigtige elever’. Dem, der er ambitiøse og ønsker at være en del af noget større ved at bidrage til vores vision om at skabe en bedre hverdag for de mange menneske. Men vi har også en planlagt vækst, både i de eksisterende varehuse, og i det varehus som vi senere på året håber at få godkendelse til at bygge i København. Derfor vælger vi at sætte endnu mere fokus på selv at uddanne og udvikle vores medarbejdere og derved skabe et godt fundament for fremtiden, fortæller Charlotte Jensen.
LÆS OGSÅ: Danske Ikea-varehuse blandt verdens bedste
Har særligt fokus på
- Hvilke typer elevpladser tilbyder I?
- Vi tilbyder lige nu at uddanne inden for salg, logistik, restaurant, kantine samt dekoration og indretning. I det vi dækker over så mange forskellige brancher, arbejder vi løbende på at udvide mulighederne for at tage elever ind i andre områder.
- Hvad har Ikea særligt fokus på med hensyn til elevuddannelsen og typer elever, I søger?
- Vi har særligt fokus på hvem eleverne er og deres værdier. Dermed ikke sagt, at vi ikke også fokuserer på den ungdomsuddannelse, de kommer med, for det gør vi. Men vi ser det enkelte menneske i relation til Ikeas vision og værdier, som med entusiasme og fællesskab kan være med til at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker – altså både kunder og kollegaer.
- Vi ønsker at ansætte elever, som kan forene sig med, at vi er en stor virksomhed med krav og forventninger, og at de uanset brancheretning ønsker at bidrage til vores fortsatte vækst. For eksempel ved at være bevidst om, at du ved at være ansat i logistik eller restaurant også har indflydelse på salg, omsætning og kundens samlede oplevelse af Ikea, forklarer Ikeas Talent Manager og tilføjer, at ’Ikea er interesseret i elever, der ønsker at være en del af fællesskabet, men i høj grad også kan arbejde selvstændigt og tage ansvar i dagligdagen’.
LÆS OGSÅ: Ikea uddeler kæmpe julegaver til sine medarbejdere
Succeskriterium for elevkampagne
- Hvad er succeskriteriet for årets elevkampagne?
- Succeskriteriet i vores kampagne er at skabe synlighed for Ikea som arbejdsplads. Så vil vi selvfølgelig også gerne have at kommende elever virkelig mærker, hvor spændende en arbejdsplads Ikea er, og hvor mange forskellige muligheder der er for at videreudvikle sig i en virksomhed som Ikea. Vi ved godt, at der bliver mere kamp om talenterne, og derfor ser vi blandt andet vores elever som en mulighed for at udvikle vores egne talenter til fremtiden.
- Hvad er nyt i år i forhold til tidligere elevkampagner?
- Vi har arbejdet med at finde en ny måde at rekruttere på, som matcher målgruppen endnu bedre. I år er vi repræsenteret på flere platforme og mere massivt i mediebilledet. Blandt andet har vi i år inddraget nuværende elever i kommunikationen med kommende elever, sådan at man for eksempel på Facebook kan følge elevernes hverdag, og det gælder for øvrigt også vores ledertrainees. Det skal gerne give en bedre indsigt i en dagligdag i et Ikea-varehus, svarer Ikeas Talent Manager, Charlotte Jensen.
Vil øge antallet af elever
- Hvor svært er det for Ikea at skaffe elever?
- Vi oplever at de, der kender Ikea, eller kender nogen, der arbejder i Ikea, ved, hvad vi står for. Ikea er et stort brand som boligvarehus, men ud fra undersøgelser ved vi, at der er mange endnu, som ikke opfatter os som arbejdsplads, selvom vi er mere end 2300 medarbejdere i Ikea Danmark.
- Hvor mange elever går Ikea efter i år i forhold til sidste år?
- Der er som nævnt først og fremmest vores mål at finde ’de rigtige elever'. Dem, der er ambitiøse og ønsker at være en del af noget større ved at bidrage til vores vision om at skabe en bedre hverdag for de mange menneske, og vi er derfor mindre fokuseret på antallet.
- Men som sagt har vi en planlagt vækst både i eksisterende og nye varehuse, og det er derfor vores ambition også at øge antallet af elever, så vi kan skabe et godt fundament for fremtiden og tage ansvar for at være med til at uddanne unge mennesker, forklarer Ikeas Talent Manager.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter