Blomstrende kæde går endnu længere med oplevelseskoncepterne
PLANTORAMA A/S
Hovedtal i t. kr.
Nettoomsætning
2020: 536.943
2019: 462.622
2018: 434.399
Driftsresultat
2020: 55.189
2019: 30.679
2018: 28.236
Årets resultat
2020: 44.285
2019: 24.411
2018: 21.625
Fra ledelsesberetningen
- Årets resultat [...] anses for værende meget tilfredsstillende.
- Der forventes en omsætning for 2021 i niveauet 610-620 mio. kr. og et resultat før skat i niveauet 55-60 mio. kr.
Kilde: Plantorama A/S, Årsrapport 2019
En satsning på oplevelser har ført til regnskabsrekorder i landsdækkende kæde. Og nu varsler direktøren så endnu et koncept: Restauranter.
Egentlig er Plantorama en landsdækkende kæde af havecentre, men den adm. direktør - Peter Vang Christensen - er i stedet begyndt at bruge betegnelsen oplevelsescentre.
Plantorama har gennem de senere år nemlig haft succes med at gøre caféer og legeområder til en del af forretningen, og nu venter endnu en tilføjelse i form af et restaurantkoncept, der har fået navnet Restorama.
Det passer perfekt ind i Plantoramas overordnede oplevelseskoncept, lyder det fra Peter Vang Christensen i en pressemeddelelse.
- Når man bliver sulten, kan man tage et hvil på første sal, hvor der både er underholdning til børn i legeområdet Spirestrup, og man kan sidde og nyde udsigten over det frodige center sammen med maden, siger han.
- Vi vil gerne have vores gæster til i endnu højere grad at se Plantorama som et udflugtsmål. Den nye restaurant skal bidrage til, at det bliver en endnu bedre og mere komplet oplevelse for hele familien, og vi tror på, at det vil give flere lyst til at tilbringe en hyggelig dag sammen i centeret, siger direktøren.
I første omgang bliver Restorama en del af havecentrene i Hørsholm og Tilst. Plantorama har i alt 13 havecentre fordelt over hele landet.
Tjente millioner i 2020
Plantorama offentliggjorde regnskabet for 2020 i slutningen af marts, og det endte med at blive det bedste af slagsen i virksomhedens historie.
I løbet af coronakrisen har Plantorama formået at nå en samlet omsætning på 537 millioner kroner, mens årets resultat lyder på godt 44 millioner.
Satsningen på oplevelser er en vigtig del af forklaringen, lyder det fra Peter Vang Christensen. Men Plantorama var også hurtige ved havelågen, da coronakrisen for alvor ramte i foråret 2020.
- Vi fik lanceret Klik & Få leveret på rekordtid, og som en del af en ny omnichannelstrategi har vi gennemgået en digital omstilling, som er blevet taget rigtig godt imod. Vi har rigtig mange loyale onlinekunder, og det har gjort, at vi har været i stand til at opretholde salget i en grad, så alle de cirka 650 ansatte har kunnet beholde deres arbejde gennem krisen, siger Peter Vang Christensen
- Vi er jo utroligt stolte over at komme ud af 2020 med så flot et resultat, men når det er sagt, så har vi selvfølgelig også været begunstiget af, at mange af vores kunder har haft bedre tid og lyst til at gå i haven under coronaen.
LÆS OGSÅ: Direktør deler opskrift på rekordregnskab: - Vi er et oplevelsescenter
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Dagligvarebutik skal varme private boliger op
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops