Bilka betaler millioner i bøde for “skæve reklamer”
- Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre, siger indkøbsdirektør fra Bilka, som har accepteret en større millionbøde.
Varehuskæden Bilka har gennem en periode været på kant med markedsføringsloven og tager nu imod en bøde på tre millioner kroner.
Det skriver Forbrugerombudsmanden og Salling Group i to pressemeddelelser.
Forbrugerombudsmanden meldte Salling Group til politiet i 2019 for at markedsføre flere non food-varer - cykler, grill og støvsugere - med besparelser, som ikke var reelle.
Eksempelvis blev grillene af mærket Char-broil over en periode på næsten et år, fra 2018 til 2019, markedsført i tilbudsaviserne med besparelser på over 50 procent i kombinationer med forskelligt grill-tilbehør.
- Det er desværre ikke første gang, at virksomheder føler sig fristet til at markedsføre varer med urealistiske normalpriser. Det må man naturligvis ikke. Forbrugerne må ikke vildledes til at tro, at et tilbud er bedre, end det er, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Bilka erkender fejl
Siden foråret 2019 har Bilka talt med Forbrugerombudsmanden om tolkningen af markedsføringsloven, og det har fået varehuskæden til ændre prisstrukturen på enkelte nonfood-varer.
Samtidig erkender Bilka, at markedsføringen af tilbuddene på grill i 2018 og 2019 var “skæv”.
- Selvfølgelig kan vi begå fejl og i enkelte tilfælde tolke lidt anderledes end Forbrugerombudsmanden, men her var vi tidligere for langt fra Forbrugerombudsmandens tolkning, siger Henrik Schmidt i en pressemeddelelse. Han er indkøbsdirektør for nonfood i Bilka.
- Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre. Derfor iværksatte vi allerede i efteråret et gennemgribende eftersyn af alle øvrige nonfood-varer, så vi sikrede en efterlevelse af Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, fortsætter han
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Dagrofa henter ny kædedirektør i succesfuldt modebrand
Ryster på hovedet af forslag: - Konkurserne kommer næste år
Stor køkkenkæde henter ny landechef
Netto tester ny mærkning som de første: - Det er komplekst
Svensk lavpriskæde vil åbne 50 store butikker i Danmark
Organisation: - Det er en skrøne, at butikkernes huslejer bare stiger
Stor opkrævning: Udenlandske netbutikker skal betale millioner i moms
Franchisetager dømt for svindel har fået millioner i coronastøtte
Seneste afstemninger
Bør butikker over 5000 m2 kunne åbne på samme vilkår som mindre butikker?
Bør det forbydes for dagligvarebutikker at sælge non-food som tøj og elektronik når øvrige specialbutikker er tvangslukket?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Dagrofa henter ny kædedirektør i succesfuldt modebrand
Ryster på hovedet af forslag: - Konkurserne kommer næste år
Stor køkkenkæde henter ny landechef
Netto tester ny mærkning som de første: - Det er komplekst
Svensk lavpriskæde vil åbne 50 store butikker i Danmark
Seneste blogindlæg
Det er tid til at udvide din B2B-forretnings online tilstedeværelse
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser
Den fysiske butiks største trussel!