Supermarkedskæde mister eneretten til sit navn
Usædvanlig strid mellem en britisk supermarkedskæde og et selvstændigt land har fået et midlertidigt punktum.
Tilbage i 2002 søgte den britiske supermarkedskæde Iceland om at få eneret til sit navn. Men lige siden har de stået over for en stædig modstander.
Island kæmper nemlig for, at landets egne virksomheder uhindret kan gøre brug af nationens navn, når de eksporterer varer til EU.
Og nu er der så sat et foreløbigt punktum i sagen. En afgørelse fra EU’s kontor for intellektuel ejendom (EUIPO) ophæver supermarkedskædens varemærke, som ellers blev godkendt af samme kontor i 2014.
Det oplyser Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.
- Det trodser sund fornuft, at et udenlandsk selskab kan opnå et krav på navnet tilhørende en suveræn nation, siger en tilfreds Gudlaugur Thor Thordarson, der er Islands udenrigsminister.
I afgørelsen lægger EUIPO vægt på, at det er uhensigtsmæssigt at give en eneret, som kan forhindre andre i at bruge betegnelsen Iceland.
Strenge danske regler
Supermarkedskæden iceland fik aldrig registreret sit varemærke inden for fiskeprodukter, fordi Island er kendt for sin eksport af fisk og skaldyr.
Alligevel har islandske fiskerivirksomheder angiveligt haft svært ved at markedsføre deres produkters i EU, fordi Icelands varemærkeregistrering spændte ben for dem.
- Af netop den årsag har vi nogle ret strenge restriktioner, når virksomheder søger et varemærke, der baserer sig på nationalitet og andre geografiske oprindelser, siger Hannah Holm Olsen. Hun er Design- og varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
- Det er et problem, hvis én erhvervsdrivende forhindrer alle andre i at benytte sig af et beskrivende ord såsom et stedord, når de skal markedsføre deres produkter under virksomhedens navn, siger hun om de danske regler
Iceland har anket afgørelsen til EUIPOs appelkammer, Boards of Appeal.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Salling Group lukker ned for satsning på discountkæde
Makkerpar når langt forbi den halve milliard
Coop bider mærke i ændring af danskernes indkøbsvaner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops