Supermarkedskæde mister eneretten til sit navn
Usædvanlig strid mellem en britisk supermarkedskæde og et selvstændigt land har fået et midlertidigt punktum.
Tilbage i 2002 søgte den britiske supermarkedskæde Iceland om at få eneret til sit navn. Men lige siden har de stået over for en stædig modstander.
Island kæmper nemlig for, at landets egne virksomheder uhindret kan gøre brug af nationens navn, når de eksporterer varer til EU.
Og nu er der så sat et foreløbigt punktum i sagen. En afgørelse fra EU’s kontor for intellektuel ejendom (EUIPO) ophæver supermarkedskædens varemærke, som ellers blev godkendt af samme kontor i 2014.
Det oplyser Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.
- Det trodser sund fornuft, at et udenlandsk selskab kan opnå et krav på navnet tilhørende en suveræn nation, siger en tilfreds Gudlaugur Thor Thordarson, der er Islands udenrigsminister.
I afgørelsen lægger EUIPO vægt på, at det er uhensigtsmæssigt at give en eneret, som kan forhindre andre i at bruge betegnelsen Iceland.
Strenge danske regler
Supermarkedskæden iceland fik aldrig registreret sit varemærke inden for fiskeprodukter, fordi Island er kendt for sin eksport af fisk og skaldyr.
Alligevel har islandske fiskerivirksomheder angiveligt haft svært ved at markedsføre deres produkters i EU, fordi Icelands varemærkeregistrering spændte ben for dem.
- Af netop den årsag har vi nogle ret strenge restriktioner, når virksomheder søger et varemærke, der baserer sig på nationalitet og andre geografiske oprindelser, siger Hannah Holm Olsen. Hun er Design- og varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
- Det er et problem, hvis én erhvervsdrivende forhindrer alle andre i at benytte sig af et beskrivende ord såsom et stedord, når de skal markedsføre deres produkter under virksomhedens navn, siger hun om de danske regler
Iceland har anket afgørelsen til EUIPOs appelkammer, Boards of Appeal.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter