Advarer om farlig forskelsbehandling: Juleøl giver kompensation - ikke vintertøj
Der er brug for tysk inspiration, så butikkerne ikke bliver kvalt i usælgelige sæsonvarer, lyder et akut opråb fra brancheorganisation.
Hvis bare tøjbutikkernes lagre bestod af marcipan og juleøl, så ville den økonomiske hjælp være en del tættere på.
Da regeringen præsenterede de seneste hjælpepakker til erhvervslivet i tirsdags, blev der nemlig indført en kompensationsordning for virksomheder, der brænder inde med letfordærvelige sæsonvarer.
Det kommer dog ikke modebranchen til gode, og det har fået brancheorganisationen Dansk Mode & Textil (DM&T) til at fare i blækhuset.
- Man vælger at oprette en pulje på 35 millioner til kompensation for letfordærvelige sæsonvarer. Dermed anerkender man politisk, at der er et problem med sæsonvarer, men det åbenbart kun et problem, hvis der er tale om marcipan eller juleøl, siger Thomas Klausen, adm, direktør i DM&T.
- Det hjælper bare ikke de tusinder af tøj-, sko- og sportsbutikker, som brænder inde med vintervarer, der er praktisk talt umulige at sælge, når nedlukningen ophører, siger Thomas Klausen.
Butikker og leverandører ender i en meget udsat position, lyder advarslen fra direktøren. Med så mange penge bundet i et lager af vintervarer, har de ikke råd til at købe nye forårsvarer, som kunderne efterspørger efter genåbningen.
Masser af vintersko på lager
Et af de steder, hvor sæsonvarerne lige nu hober sig op, er hos Skoringen.
Ifølge direktør Frank Siim Sørensen har kæden, der består af 100 butikker, stadig omkring 60 procent af efterårs- og vinterskoene liggende på lager. Det skriver Finans.
- Vi nåede heller ikke før jul at sælge efterårs-/vinter-skoene før den nye nedlukning. Desuden kunne vi heller ikke lave udsalg i januar, siger han til erhvervsmediet og fortsætter:
- Nu er vi så igen tæt på marts, hvor forårssalget ligger. Men vi har kun solgt ca. 40 pct. af vintervarerne. Dermed mangler der likviditet til at betale for forårsvarerne.
Se mod Tyskland og Holland
Når der bliver brugt milliarder på at støtte butiksejere og ansatte, så virker det ulogisk, at problemerne med sæsonvarer ikke fylder mere. Regeringen burde hente inspiration fra vores nabolande i syd, mener Thomas Klausen.
- Der er behov for, at Christiansborg erkender omfanget af det her problem. Både i Holland og Tyskland har politikerne erkendt, at der er et særligt behov for at kunne kompensere netop vintervarer, siger han.
- Derfor har man inkluderet dette i de eksisterende hjælpepakker, og det vil jeg endnu en gang opfordre de danske politikere til at lade sig inspirere af netop de lande, så vi ikke mister de små, selvstændige tøj-, sko- og sportsbutikker, siger Thomas Klausen.
DM&T har tidligere foreslået en række erhvervs- og finansordførere i Folketinget, at man indfører kompensation for sæsonvarer og præsenterer i dag et udbygget forslag, som læner sig op ad den tyske model.
LÆS OGSÅ: Modebosser taler nu om blodig massakre og kvælning
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops