Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Voksende butikskæde er nærmest ene om buddet i storcentrene





Tuesday den 7 September 2021 kl. 10:07 af: Kristian Holgersen

En elektronikkæde skiller sig ud i landets storcentre, hvor deres butikker klarer sig tre gange så godt som dem på gadeplan.

Det vrimler ikke ligefrem med genbrugsbutikker i de danske shoppingcentre, men den danske kæde GreenMind har haft succes med at åbne flere af slagsen.

GreenMind sælger brugt elektronik og nåede sidste år en omsætning på 70 millioner kroner. En væsentlig del af beløbet kommer fra de butikker, som har fået plads i shoppingcentre.

- Vi har netop åbnet vores sjette fysiske butik for salg af genbrugselektronik, og denne gang er vi gået meget bevidst efter storcentre igen, siger Brian Funch, partner i GreenMind.

- Selvom vores gadeplansbutikker har gode lokationer, og vores onlinesalg tager en god bid af kagen, så sælger vores storcenterbutikker i snit tre gange så meget som vores øvrige butikker, siger han og fortsætter:

- En del af det er, at vi i indretningen og præsentationen af vores butikker i de åbne centre har lagt et stort fokus på at kunne vise vores bæredygtige DNA, og der er storcentre perfekte showrooms for os.

I skrivende stund har GreenMind seks fysiske butikker og en webshop. Konkurrenten Blue City har 11 butikker, men blot en enkelt ligger i et shoppingcenter.

Flere genbrugsbutikker dukker op

Hidtil har det været dyrt for genbrugsbutikker at få lokaler i landets shoppingcentre, og samtidig har de ikke passet ind med de resterende butikker i centrenes gange.

Men det er ved at ændre sig, vurderer Jens Birkeholm, som har været adm. direktør i organsationen Dansk Detail gennem mange år. 

- En ny kategori af luksusgenbrugsbutikker med mere polerede koncepter af udvalgte varer er skudt op overalt de senere år, og det er denne type butikker, som i langt højere grad kan konkurrere på lige fod med de etablerede brands og butikker i de danske shoppingcentre, siger Jens Birkeholm.

- Efter en lang coronaperiode, hvor de store udskrivninger på eksempelvis rejser har stået stille, så går detailhandlen en god sæson i møde og jeg tror, at luksus second-hand bliver en ny kategori af højdespringere på detailmarkedet, siger han.

Blandt de seneste eksempler er genbrugsbutikken Time’s Up Vintage, en succesfuld tøjbutik på Krystalgade i København, som har fået foden inden for hos Magasin på Kgs. Nytorv.

LÆS OGSÅ: Grøn elektronikkæde om ekspansion: - Vi kan knap nok følge med



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD