Undersøgelse: Disse ting gør netkunder trygge
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen, som er foretaget af analyseinstituttet Yougov for anmeldelsesplatformen Trustpilot, viser også, at unge anvender brugeranmeldelser fra andre forbrugere i højere grad end ældre.
57 procent af de 18-34-årige svarer, at positive brugeranmeldelser har betydning for deres tillid til en onlinebutik. Blandt de 35-55-årige har dette betydning for 47 procent, mens tallet er 34 procent for de 56-74-årige.
Der er i alt gennemført 1017 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år i perioden 13.-14. januar.
Kilde: Yougov
En ny undersøgelse viser, hvad danske kunder vægter højt, når det handler om tillid til en webbutik.
Danske kunder har tillid til en webbutik, hvis den klart angiver leverings- og returregler, har tydelig kontaktinformation samt positive brugeranmeldelser.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Yougov for anmeldelsesplatformen Trustpilot.
Undersøgelsen er interessant for netbutikker, da den handler om tillid til webbutikker.
I undersøgelsen svarer 69 procent, at tydelige leverings- og returregler har betydning for, om de har eller får tillid til en webbutik. 62 procent mener, at det har betydning, at webbutikken har tydelig kontaktinformation. Og næsten halvdelen af de adspurgte, 45 procent, mener, at positive brugeranmeldelser på for eksempel Trustpilot eller Tripadvisor medvirker til at skabe tillid.
LÆS OGSÅ: Netbutikker betaler Trustpilot for at skjule anmeldelser
To dominerende tendenser
Ifølge Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef hos Trustpilot, peger undersøgelsen på to dominerende tendenser, som skal være i orden for, at forbrugerne får tillid til en webbutik.
- Den ene handler om gennemsigtighed, det vil sige, at webbutikken er til at komme i kontakt med og informerer klart og tydeligt. Den anden handler om, at webbutikken skal være blåstemplet af andre, for eksempel ved at have positive brugeranmeldelser, siger Mathilde Lykke Bülow i en kommentar til undersøgelsen.
LÆS OGSÅ: Fdih om trends: Dét skal netbutikker være opmærksomme på
Og uddyber:
- Mange forbrugere har hørt om sager om snyd og fupbutikker på nettet og vil derfor gerne tage deres forholdsregler, når de handler online. At så mange kigger på blandt andet leveringsinfo og tydelig kontaktinformation er et rigtig godt tegn, for det er ofte her, en falsk butik vil falde igennem.
Resultater fra undersøgelsen:
Spørgsmål: Hvad har betydning for, om du får/har tillid til en webbutik? Du kan markere flere svar.
- At webbutikken tydeligt angiver leverings- og returregler: 69 procent
- At webbutikken har tydelig kontaktinformation: 62 procent
- At webbutikken har e-handelsmærket: 62 procent
- At webbutikken har positive brugeranmeldelser (fx på Trustpilot): 45 procent
- At webbutikken er dansk: 39 procent
- At webbutikken er brugervenlig: 39 procent
- At webbutikken ser professionel ud: 35 procent
- At webbutikken også har en fysisk butik: 33 procent
- At webbutikken er kendt (fx fra reklamer): 29 procent
- Ingen af disse: 1 procent
- Ved ikke: 5 procent
Den nye undersøgelse udført af Yougov er gennemført ved hjælp af 1017 Cawi-interview med danskere i alderen 18 til 74 år.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Coop åbner et nyt kapitel i driften af ny discountkæde
Kæde siger nu fra over for chikane fra kunderne
Stor kæde af genbrugsbutikker slår salgsrekord
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops