Fdih om trends: Dét skal netbutikker være opmærksomme på
- Kunderne rykker hurtigt, og det udfordrer e-handlen, der i 2015 oplevede stærk vækst, melder Foreningen for Dansk Internethandel.
Den danske e-handel oplevede som forventet en flot fremgang i 2015.
E-handlen satte rekord i det forgangne år med et salg på 87 milliarder kroner, oplyser Fdih - Foreningen for Dansk Internethandel, som fremhæver, at kunderne i stor stil bruger mobilen og selv vil bestemme, hvor pakken skal hentes.
- Kunderne rykker hurtigt, og det udfordrer e-handlen, der i 2015 oplevede stærk vækst i særligt handlen via mobiltelefon eller tablet. Samtidig vil flere kunder selv bestemme, hvor pakken skal leveres. Det er en klar tendens, som netbutikkerne skal forholde sig til, siger administrerende direktør i Fdih, Niels Ralund, i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Danske netbutikker raser over ny EU-købelov
'En spændende udvikling'
Fdihs e-handelsanalyse 2015 viser, at danskernes forbrug på nettet steg med 18 procent til 86,9 milliarder kroner mod 73,7 milliarder kroner i 2014.
Antallet af handler steg fra 127 millioner gange i 2014 til 148 millioner handler i 2015.
- Totaltallene dækker over en spændende udvikling, hvor især forbrugernes lyst til at få tingene gjort på deres egen måde, viser sig tydeligt. Uanset om det er køb via mobiltelefonen eller krav om levering i pakkeautomater, der tæller for kunden, skal butikken levere, siger Niels Ralund.
LÆS OGSÅ: Derfor gavner nethandel også fysiske butikker
Sociale medier fylder meget
Analysen viser også, at anbefalinger fra omgangskreds eller sociale medier fylder meget, når nye kunder skal finde en butik.
- Derfor skal netbutikkerne være opmærksomme på, hvordan kunderne bedømmer dem på sociale medier og levere en service, som opfylder kundernes krav og dermed giver positiv omtale. Det gør branchen fint, når næsten 85 procent udtrykker tilfredshed med kontakten til butikken ved det seneste køb på nettet, siger direktøren for Foreningen for Dansk Internethandel.
LÆS OGSÅ: Fdih: I 2020 ligger halvdelen af detailhandlen på nettet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter