Netbutikker betaler Trustpilot for at skjule anmeldelser
Afstemning
Mange netbutikker har betalt Trustpilot for kun at vise de bedste anmeldelser på butikkernes egen side.
Trustpilot har i flere år været en side, som forbrugerne kunne bruge, hvis de ønskede at finde ud af, om en netbutik var værd at handle med. Forbrugerne anmelder nemlig butikkerne inde på siden. Det er der selvfølgelig en del netbutikker, som ikke er så glade for, hvis de har fået en række dårlige anmeldelser.
Derfor har Trustpilot gjort det muligt, at netbutikker kan filtrere de dårlige anmeldelser fra, hvis de ønsker at vise anmeldelser fra Trustpilot på deres egen hjemmeside. Det skriver Søndagsavisen.
Eksempelvis kunne danske forbrugere, der klikkede på netbutikken Boozt.com den 4. september 2015 se en række femstjernede anmeldelser. Men på Trustpilots egen hjemmeside kunne man den 3. og 4. september også se ni anmeldelser på en, to eller tre stjerner. Og Boozt er langt fra den eneste butik, der bruger den strategi. Det viser en undersøgelse som Søndagsavisen har lavet sammen med Danhost.
Forbrugerrådet advarer forbrugere
Jakob Steenstrup, der er jurist i Forbrugerrådet Tænk, beder derfor forbrugerne om, at de fortsat skal være kritiske, når de læser anmeldelser.
- Når en butik anvender brugeranmeldelser, er det oftest kun de bedste for at stå i et positivt lys. Så det handler om at være kritisk og eventuelt dobbelttjekke på Trustpilots egen side, siger Jakob Steenstrup og uddyber:
- Det er butikkens eget ansvar at sikre, at deres markedsføring hverken i tekst eller billeder manipulerer med virkeligheden. Men når det så er sagt, er det da tankevækkende, hvis Trustpilot stiller funktioner til rådighed for netbutikker, der gør det enkelt at frasortere eventuelle dårlige anmeldelser. Hvis ikke troværdighed og fuld gennemsigtighed er i højsædet, går idéen med brugeranmeldelser jo fløjten.
LÆS OGSÅ: Forbrugerrådet: Trustpilot manipulerer anmeldelser
Læs hele artiklen på SøndagsavisenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter