Dansk nethandel: Sådan foregår den enorme udvikling
Den samlede omsætning steg til knap 44 milliarder kroner i første halvår af 2015 - det er 21 procent højere end i 2014. Den markante vækst i e-handlen fortsætter.
Kun halvdelen af køb på nettet i årets første seks måneder blev leveret direkte til kundernes privatadresse, mens resten enten var en 'selvhenter' eller levering på en anden adresse, for eksempel på arbejdspladsen.
Det viser en ny e-handelsanalyse foretaget af FDIH - Foreningen for Dansk Internethandel.
Dermed er det blevet endnu mere populært, at kunderne får leveret andre steder end til deres privatadresse.
Andelen af 'selvhentere' er nu oppe på 36 procent i første halvår af 2015, hvor den var på 32 procent i samme periode sidste år. Levering til privatadressen er faldet fra 55 procent til 50 procent.
LÆS OGSÅ: Udsigt til e-handelsrekord i 2015
- E-handel er og skal være nemt og bekvemt, så selvfølgelig skal pakken leveres dér, hvor det passer kunden bedst. Netbutikkerne tilbyder oftest kunderne forskellige typer levering, og ikke mindst det stigende antal omnichannel-forretninger betyder, at salg via nettet ofte kombineres med afhentning i butikken, forklarer kommunikationschef i FDIH, Henrik Theil.
FDIH's e-handelsanalyse for første halvår af 2015 viser en markant vækst i e-handlen, der i 2015 vil vokse med over 20 procent - og dermed nå et samlet salg på 90 milliarder kroner.
LÆS OGSÅ: Et år efter: Netbutikker gør status på nye e-handelsregler
Der sker løbende forskydninger i måden, e-handlen foregår på, og en håndfuld nøgletal fra FDIH's e-handelsanalyse viser:
- Den samlede omsætning steg til knap 44 milliarder kroner i første halvår. Det er 21 procent højere end i 2014
- 23 procent af alle handler blev foretaget med mobile enheder som smartphones og tablets
- Tøj, sko og smykker topper med største antal handler (19 procent af alle handler)
- Rejser og kulturoplevelser er højest på andel af samlet omsætning (22 procent)
- Danske netbutikker taber markedsandele og står nu for 62 procent af handlerne
Tryk her for at se den ny e-handelsanalyse foretaget af FDIH
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter