Et år efter: Netbutikker gør status på nye e-handelsregler
Fakta
Status 1 år efter EU-direktivets gennemførelse i dansk lov:
- 9 ud af 10 netbutikker er på plads med opdaterede hjemmesider og handelsvilkår
- 4 ud af 10 kunderne bruger den lovpligtige blanket ved besked om fortrydelse
- En fjerdedel (23 %) af netbutikkerne har fået brugte varer retur, når kunden fortryder
- Hver 10. netbutik har oplevet en stigning i brugte returvarer efter loven trådte i kraft.
- Mange varer er brugt i en grad, at de ikke kan sælges igen.
- Hver 3. kunde har inden for de sidste 12 måneder fortrudt et netkøb og returneret vare
- Den gennemsnitlige returrate for alle e-handler er uændret 2,5 procent
Kilde: FDIH
Stort besvær for netbutikkerne og ingen effekt for forbrugerne. FDIH gør status et år efter indførelsen af det omdiskuterede Forbrugerrettighedsdirektiv.
Sidste sommer fandt EU's omdiskuterede forbrugerrettighedsdirektiv vej ind i dansk lov med Forbrugeraftaleloven, der fyldte et år den 13. juni.
Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) har i to undersøgelser fra maj fulgt op på effekten af direktivet på dansk e-handel.
Undersøgelserne viser blandt andet, at de fleste netbutikker efterhånden lever op til de nye krav. Til gengæld opfører forbrugerne sig, som de plejer (se konkrete resultater fra undersøgelsen i faktaboksen).
- Netbutikkerne har brugt mange ressourcer for at opfylde lovens krav om oplysningspligt, fortrydelses- og returregler samt tilpasning af websites og handelsvilkår. Kunderne har tilsyneladende ikke opdaget ændringerne, og opfører sig stort set som altid, så effekten kan ikke måles i den daglige e-handel, siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH, i en udtalelse.
Får usælgelige varer retur
En af de mest udskældte bestemmelser i direktivet handler om forbrugernes udvidede ret til at tage en vare i brug, inden den returneres.
FDIH's undersøgelser viser, at mange af de varer, som netbutikkerne får retur er brugt i en grad, så de ikke kan sælges igen. Og det er ikke rimeligt, mener man hos FDIH.
- Selvfølgelig skal kunden kunne tjekke en vare, fortryde og så returnere varen, når de handler på internettet. Men har kunden brugt varen, bør fortrydelsesretten helt bortfalde. Nu har kunden lov til at returnere brugte varer i fortrydelsesperioden mod en mindre tilbagebetaling. Det er konkurrenceforvridende i forhold til fysisk detailhandel, og håndteringen er tung og dyr for butikkerne, ligesom det indbyder til misbrug. Endelig er der nu et unødigt ressourcespild med varer, der må kasseres, fordi de er usælgelige for butikken, siger Annette Falberg.
Hos FDIH arbejder man derfor fortsat på at gøre politikere og myndigheder i både Danmark og i EU opmærksomme på problemerne.
LÆS OGSÅ: Ekspert: 6 gode råd til at håndtere de nye regler for e-handel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter