Returnering af brugte varer: Nu tydeliggøres omstridt e-handelsregel
Hovedpunkterne i Forbrugerombudsmandens retningslinjer
- At forbrugerne alene må håndtere den købte vare, som de ville kunne i en fysisk butik
- At forbrugerne hæfter for værdiforringelsen, hvis de håndterer varen anderledes, end de ville kunne i en fysisk butik
- At der ved fastsættelsen af værdiforringelsen skal tages udgangspunkt i den værdi, som varen vil kunne sælges til i detailsalg i den stand, som den erhvervsdrivende modtager den retur
- At værdiforringelsen kan udgøre 100 procent af varens værdi
- At forbrugerne kan komme til at hæfte for ødelagt eller ikke-returneret emballage
Kilde: Dansk Erhverv
Forbrugerombudsmanden forsøger med et nyt notat at skabe klarhed om de nye regler for returnering af brugte varer købt på nettet.
Siden den 13. juni har de danske netbutikker været underlagt en ny forbrugeraftalelov, der med udgangspunkt i et direktiv fra EU har udløst helt nye regler for e-handel i medlemslandene.
LÆS OGSÅ: Sådan er de nye regler for e-handel
I Danmark har erhvervsorganisationer som Dansk Erhverv og Foreningen for Dansk Internethandel været ude og kritisere særligt en bestemmelse i den nye lov, nemlig forbrugernes udvidede ret til at tage en vare i brug, inden den returneres.
Nu har de to organisationer sammen med Forbrugerombudsmanden udarbejdet et notat, der skal skabe klarhed om reglerne. I notatet slås det fast, at forbrugerne skal passe på varerne, hvis de fortryder købet. Samtidig hæfter de for værdiforringelsen (se hovedpunkterne i faktaboksen).
- Det har indtil i dag været uklart, hvordan man beregner en værdiforringelse af varer forbrugerne har taget i brug. De nye retningslinjer løser ikke alle problemer, men har ryddet nogle sten af vejen, og det er vi tilfredse med, siger chefkonsulent Bo Dalsgaard fra Dansk Erhverv i en udtalelse.
Netbutikker er tilfredse med klarhed
Ifølge Forbrugerombudsmandens retningslinjer har forbrugere, der vælger at sende brugte varer retur, krav på at få den pris tilbage, som varen er værd i den stand, den er returneret.
- Det betyder, at forbrugeren skal have det beløb retur, et par hvide bukser med rødvinspletter er værd – eller en iPad med ridset skærm. For nogle produkter kan det være meget lidt eller ingenting. Det håber vi vil give forbrugerne et incitament til at passe på deres ting, siger Bo Dalsgaard.
Også hos FDIH, der repræsenterer de danske netbutikker, er man tilfreds med, at der nu er skabt klarhed.
- Det er godt, at der nu kommer en udmelding, så netbutikkerne ved, hvordan de kan værdisætte en brugt vare, samtidig med at internetbutikkerne også kan fratrække de omkostninger, de får, når en brugt vare skal gensælges, siger adm. direktør Annette Falberg.
Illusorisk forbrugerbeskyttelse
Både FDIH og Dansk Erhverv understreger dog, at reglen i sig selv er underlig, og gør nethandlen dyrere.
- Bestemmelsen er i virkeligheden illusorisk forbrugerbeskyttelse. Den beskytter kun mindretallet af forbrugere, der kan finde på at returnere brugte varer, mens den gør det dyrere for flertallet, som vil opleve højere priser, siger Annette Falberg.
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet det nye notat med retningslinjer i samarbejder med repræsentanter fra Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, FDIH, Dansk Industri, Teleindustrien, Dansk Mode & Textil og Coop.
Forbrugerklagenævnet er ikke bundet af Forbrugerombudsmandens retningslinjer, men Dansk Erhverv opfordrer nævnet til, at nævnet lader sig inspirere af det.
- Forbrugerombudsmanden er kommet med en model, der skaber en rimelig balance mellem de erhvervsdrivende og forbrugerne – også selv om det ikke er Dansk Erhvervs foretrukne model, siger Bo Dalsgaard.
LÆS OGSÅ: Ekspert: 6 gode råd til at håndtere de nye regler for e-handel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter