Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Digital ekspert: Sæt fokus på nytænkning

Foto: Natsha Friis Saxberg



Monday den 30 June 2014 kl. 11:23 af: Freja Thorbech

De danske e-handelsspillere er for konservative, mener en digital ekspert, der opfordrer branchen til at komme i gang, før det er for sent.

Der skal ske noget i den danske e-handelsbranche.

Det mener digital ekspert, forfatter og iværksætter Natasha Friis Saxberg, der til dagligt er bosiddende i USA og følger de internationale e-handelstrends og tendenser.

- De danske e-handlere – og især omnichannel-spillerne – er meget konservative. Man kopierer ofte mekanismerne fra den fysiske butik, frem for at genopfinde hvordan handel bedst kan fungere i det digitale univers. Så kan det godt være, at man måske har en indsats, hvor man gør noget socialt eller digitalt, men jeg ser ikke ret mange gode omnichannel-løsninger i Danmark, siger Natasha Friis Saxberg til detailfolk.dk.

Hun mener, at problemet ofte ligger i, at vi i Danmark er for fokuserede på, at der skal komme noget ud af de investeringer, man foretager.

- Det skal der selvfølgelig også være, men når vi taler digital markedsføring, real time commerce og mobile indsatser, så er indtjeningen nogle gange indirekte. Det betyder, at man skal måle på nogle andre ting og se værdierne i en anden kontekst. Der er vi stadig for endimensionelle i vores forståelse af den digitale verden i Danmark, siger Natasha Friis Saxberg.

Amazon kommer!

Hun mener, at alle e-handlere i dag – danske som internationale – er nødt til at forholde til Amazon og internetgigantens fremmarch.

- De er ved at erobre e-handelsmarkedet og blive den førende spiller, siger hun og fremhæver, at man som e-handler i dag kan vælge at gøre en af tre ting.

- Man kan blive partner i Amazon, man kan lave en exit-strategi eller man kan vælge at skille sig ud. Hvis man ikke vælger en af de tre strategier, så er der stor risiko for, at man går ned, forklarer Natasha Friis Saxberg.

Hun understreger, at man ikke kan konkurrere med Amazon på pris, men at man i stedet skal forsøge at være bedre end giganten på andre parametre.

- Det handler om bedre brugeroplevelse, kundeservice og alt det, der er svært at skalere. Det har Amazon svært ved at levere, siger Natasha Friis Saxberg.

Hun vurderer, at der går et par år inden Amazon har nået sit mætningspunkt på det amerikanske marked på omkring 50 procent og derefter går mere målrettet efter de internationale markeder.

- Vi er heldige, at vi er nogle år bagud i forhold til Amerika, så vi rent faktisk har en chance for at positionere os, inden Amazon kommer dundrende, men at sidde på hænderne og tro, at det nok skal løse sig om nogle år - det er naivt, siger hun.

En fordel at være bagud

Natasha Friis Saxberg understreger, at Danmark altid har kunnet drage fordel af at være bagud i forhold til store markeder som det amerikanske. På den måde kan man lade sig inspirere af best practices og tendenser og se, hvad der kommer til at påvirke den europæiske kontekst om nogle år.

- Mennesket er ikke særlig langsigtet af natur, så det er de færreste, der gør det, men det er klart en god mulighed at kigge på, hvad tendensen er herovre, siger Natasha Friis Saxberg, der selv er bosat i New York.

Netop nu er det særligt tendenser inden for real time commerce, der er oppe på det amerikanske marked.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD