Sådan shopper mænd og kvinder på nettet
Netbutikker kan med fordel forskelsbehandle mænd og kvinder for at øge salget. Det viser en ny undersøgelse, der også afslører, at mange mænd køber dametøj på nettet.
Mænd og kvinder har meget forskellige vaner, når det kommer til at købe varer på nettet. For eksempel bruger kvinderne i langt højere grad anbefaling fra andre, gode tilbud via tilbudssites, nyhedsbreve og sociale medier som inspiration.
Mændene finder i høj grad netbutikken første gang via egen søgning, og når de igen køber i en netbutik, svarer de oftere end kvinder, at det er fordi, at ”netbutikken har en god service”. Det viser en analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.
- Set gennem netbutikkernes øjne er det interessant, hvordan man sandsynligvis får bedre udbytte af et nyhedsbrev eller tilstedeværelsen på Facebook hos kvinderne end hos mændene. Omvendt peger mændenes adfærd på, at de først bruger tid på at søge sig frem til den rette vare – ofte et teknisk produkt - og efterfølgende har de mere kontakt til butikken, så dermed bliver god kundeservice en markant konkurrenceparameter i forhold til at fastholde mændene som kunder, skriver Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH, i en pressemeddelelse.
Mænd køber dametøj
Analysen viser også, at målt på hyppighed af e-handler står det lige mellem mænd og kvinder, men mændene bruger flest penge. De står for 55 procent af omsætningen på nettet.
- Forskellen i pengeforbruget ligger i kønnenes valg af varer, hvor mændenes varer i gennemsnit er dyrere end kvindernes. Mænd køber ofte tekniske og dyre produkter, så 15 procent af mændenes forbrug på nettet går for eksempel til it, tele og foto. Tøj, sko og smykker dominerer kvindernes indkøb, hvor det udgør 23 procent af deres samlede køb på nettet , forklarer Henrik Theil.
Mændene køber dog også tøj, og ifølge FDIH køber mændene mere tøj til kvinder, end kvinder køber til mænd. Kvinder køber primært tøj til sig selv og børnene. Se alle forskellene i grafikken nedenfor.
GRAFIK: Se alle forskellene på mænd og kvinder her
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter