Danskerne bruger mere på nettet
En større del af det samlede danske forbrug lander i onlinebutikkernes kasser, viser nye beregninger.
Danskerne lægger en større og større del af deres forbrug på nettet.
Internetforbruget udgjorde i 2013 17 procent af det samlede husstandsforbrug. I 2011 var andelen 13 procent, viser beregninger fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) baseret på tal fra Danmarks Statistiks ”Forbrugerundersøgelse” og ”Dansk e-handelsanalyse.”
De danske forbrugere brugte i alt 63 milliarder koner på nettet i 2013.
Der er dog stor forskel, alt efter hvilke typer af varer der er tale om. Elektronik og hvidevarer hentede 60 procent af sin omsætning online, mens det samme kun gjorde sig gældende for 1 procent af fødevaresalget.
Fortsat stort potentiale
Danskerne køber især tøj og sko på nettet, men målt på kroner og ører udgjorde onlinesalget kun 13 procent af det samlede tøjsalg. Det betyder, at der fortsat er et stort potentiale på nettet, og det gælder for alle varegrupper, slår adm. direktør i FDIH, Annette Falberg, fast.
- Kort sagt skal du være på nettet, hvis dine kommende kunder skal finde dig, og det gælder stort set alle kategorier. Kunderne fremhæver netop bekvemmelighed, altså ”jeg kan handle, når det passer mig” som en afgørende fordel ved e-handel. Butikkerne har fanget signalet, og det viser sig i markante satsninger på at få den fysiske handel og nettet til at spille sammen, så kunderne for alvor oplever ”én butik med flere indgange, og så er der altid åbent, siger hun i en udtalelse.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter