Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Rapport: Netbutikker fejler i markedsføringen

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 22 January 2014 kl. 09:26 af: Freja Thorbech

De danske netbutikker er ikke gode nok til at markedsføre sig og har tendens til at spamme kunderne, slår en ny rapport fast.

De danske e-handlere er langt fra gode nok, når det kommer til at markedsføre sig over for kunderne.

Det er konklusionen på rapporten ”Nethandlens udfordring og muligheder - en temperatur måling af dansk nethandel 2013” fra CBS, der tirsdag blev præsenteret på et seminar i Aarhus arrangeret af Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH). I rapporten har man spurgt både netbutikker og forbrugere, hvordan de henholdsvis markedsfører sig og handler på nettet.

Og en af hovedkonklusionerne er, at e-handlerne er for traditionelle i deres tilgang til markedsføringen.

- Hele e-handlen er præget af nye forretningsmodeller, men man anvender stadig de gamle metoder og derved opnår man en lav effekt af sin indsats, siger den ene af forfatterne bag rapporten Per Østergaard Jacobsen, der er ekstern lektor og videnskabelig medarbejder på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på CBS. Han har sammen med lektor Mogens Bjerre forfattet rapporten.

Heri konkluderer de blandt andet, at netbutikkerne ofte tyr til massekommunikation i form af blandt andet tv-reklamer og tilbudsaviser, som ikke har samme effekt som tidligere. Det skyldes ifølge rapportens forfattere flere årsager:

- Årsagerne hertil er flere – færre der ser reklamer, færre der kan lide dem, færre der finder dem relevante, færre der tror på indholdet, samtidigt med, at forbrugerne i stigende grad selv opsøger information, når de finder det interessant, skriver Per Østergaard Jacobsen og Mogens Bjerre i rapporten.

Og rapportens resultater viser da også, at kun 4,2 procent af forbrugerne ved deres sidste netkøb var påvirket af en tv-reklame. Her er det i stedet informationer de selv har søgt på Google eller tilsvarende sider eller på forskellige leverandørers hjemmeside, som påvirkede dem.

En tikkende spambombe

En anden af rapportens hovedkonklusioner er, at netbutikkerne ikke er gode nok til at udnytte den ellers oplagte mulighed, de har for permission marketing, når de sender nyhedsbreve ud til kunderne.

- Redningskransen for mange af de her butikker er permission marketing, men de rammer ved siden af, når de forsøger at kaste redningskransen ud. De segmenterer ikke, og spammer folk mere end de kommunikerer relevant og målrettet med dem, og så ødelægger man altså sine egne chancer, siger Per Østergaard Jacobsen.

Undersøgelsens resultater viser, at tæt på halvdelen af de undersøgte e-handlere ikke segmenterer deres kunder. Til gengæld er det hele 83 procent, der sender nyhedsbreve ud.

- Det er en form for spambombe. Folk bliver trætte af det og man opbygger ikke loyalitet, fordi man kigger mere på transaktion end relation, siger Per Østergaard Jacobsen.

Og det kan få direkte konsekvenser for indtjeningen, slår han fast.

- Den manglende præcision kommer også til udtryk i, at der er meget høje returrater hos nogle af de her e-handlere. Det betyder, at mange af dem slås med en lavere indtjening, siger Per Østergaard Jacobsen til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Ekspertens bud: Det vil påvirke detailhandlen i 2014



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD